Ambicje większe niż budżet...

Nowy szef Telefonii Dialog zapowiada, że 2005 r. będzie pierwszym, który firma zakończy na kilkunastomilionowym, nie papierowym, plusie.

Nowy szef Telefonii Dialog zapowiada, że 2005 r. będzie pierwszym, który firma zakończy na kilkunastomilionowym, nie papierowym, plusie.

Po raz pierwszy w historii kontrolowana przez KGHM Telefonia Dialog (TD), jeden z największych alternatywnych operatorów telefonii stacjonarnej, zamknie rok prawdziwym zyskiem netto.

- Mieliśmy już duży papierowy zysk w 2003 r. Ubiegły też skończyliśmy na plusie, ale w 2005 r. TD po raz pierwszy uzyska dodatni wynik netto bez nadzwyczajnych operacji finansowych, jak umorzenie zobowiązań koncesyjnych czy oddłużenie - zapowiada Karol Wołkowiński, od niedawna prezes (a wcześniej wiceprezes) TD.

Spółka spodziewa się kilkunastu milionów złotych na plusie.

Reklama

Marsz na Warszawę

2005 r. jest też kolejnym, w którym Dialog zapowiada ekspansję na stołecznym rynku. - Na razie naszych stołecznych klientów liczymy w setkach. Antena, którą zbudowaliśmy w Warszawie, może obsłużyć nawet 30 tys. linii. Mamy więc duży potencjał. Planujemy, że w tym roku na warszawskim rynku uzyskamy kilkanaście milionów złotych przychodów - mówi Karol Wołkowiński. W stolicy firma wciąż stawia na bardziej rentownych klientów biznesowych, jednak docelowo zamierza sięgnąć także po abonentów indywidualnych, którzy dominują w jej dotychczasowym lokalnym portfelu (około 70 proc. linii). W Warszawie mają też być skoncentrowane tegoroczne wydatki inwestycyjne Dialogu.

- Nie planujemy inwestycji w rozwój infrastruktury na naszych tradycyjnych rynkach. Naszym zamiarem jest zwiększenie stopnia wykorzystania istniejących linii. Dziś na 680 tys. linii mamy 440 tys. dzwoniących. Chcielibyśmy, żeby w tym roku różnica stopniała o 30 tys. - deklaruje Karol Wołkowiński. W jaki sposób Dialog chce przyciągnąć klientów, którzy do tej pory nie zdecydowali się na korzystanie z jego usług mimo dostępu do infrastruktury? - Przygotowujemy dla nich specjalną ofertę - zbliżoną do abonamentu socjalnego Telekomunikacji Polskiej - zapowiada prezes TD. Na celowniku spółki jest też Łódź.

- Mamy tam 38 tys. klientów. To zdecydowanie za mało. Chcemy się zbliżyć do poziomu wrocławskiego, czyli około 130 tys. Wprawdzie liczba naszych łódzkich klientów rośnie relatywnie szybko - około 15 tys. w skali roku - ale trzeba pamiętać, że inwestujemy w ten rynek około 20 mln zł rocznie - mówi Karol Wołkowiński.

Za ciasny budżet

Prezes TD przyznaje, że choć w tym roku, dzięki oddłużeniu przez KGHM o 700 mln zł, jej sytuacja finansowa istotnie się poprawi (koszty obsługi długu powinny spaść o połowę, czyli o około 50 mln zł rocznie), nie na wszystkie planowane inwestycje wystarczy pieniędzy. I to mimo sporego budżetu wynoszącego 171 mln zł ( w 2004 r. 107 mln zł).

- Liczymy na korzystne warunki i odroczone płatności u dostawców sprzętu i oprogramowania. To powinno nieco poszerzyć nasze możliwości - mówi prezes TD.

Wydaje się, że problemy z domknięciem kolejnych budżetów inwestycyjnych Dialogu rozwiązałby dopływ świeżego kapitału. Czy spółka może na to liczyć? Trudno powiedzieć. Zarząd KGHM już od kilku miesięcy odracza termin podjęcia strategicznej decyzji o sprzedaży teleoperatora. Z ostatnich zapowiedzi spółki wynika, że powinny one zapaść w najbliższych tygodniach. Wydaje się, że wariant giełdowy ma największe szanse na realizację, choć prawdopodobnie po cichu KGHM liczy też, że znajdzie się duży inwestor branżowy, który nie tylko zadba o rozwój Dialogu, ale też zapłaci za akcje więcej niż Netia.

...więc może Exatel pomoże

Exatel i Telefonia Dialog szykują wspólną ofertę. Teoretycznie mogą spowodować spore zamieszanie na rynku. Teoretycznie...

Właściciel Telefonii Dialog liczy, że spółkę wzmocni ścisła współpraca z Exatelem. Dzięki ogólnopolskiej sieci szkieletowej, na której operuje Exatel, Dialog ma zyskać tańszy tranzyt połączeń, a Exatel - większy ruch i przychody. Firmy szykują też wspólną ofertę dla klientów końcowych. Od grudnia zespoły robocze telekomów opracowują ofertę, która trafić ma jeszcze przed wakacjami do średnich i dużych przedsiębiorstw. Zespoły miały zakończyć pracę w lutym. Wiadomo, że będzie co najmniej miesięczne opóźnienie. Portfolio produktów ma być jednym z najszerszych na rynku - usługi głosowe, dostęp do Internetu, transmisja danych w oparciu sieć VPN MPLS. W grą wchodzą nawet usługi dla biznesu działającego w różnych krajach tej części Europy.

Możliwości są więc spore, a ich umiejętne wykorzystanie ma być odpowiedzią na agresywne działania Telekomunikacji Polskiej, Netii i Energisa. Konkurenci są jednak wyjątkowo spokojni. Twierdzą, że wspólna oferta niczym szczególnym nie zaskoczy.

- Ta współpraca nie stworzy nowej jakości dla rynku, a oferta będzie taka jak u kilku innych konkurentów. Pozycja obu firm na rynku korporacyjnym jest dość słaba. Tel-Energo (dziś Exatel) próbowało już budować wokół siebie dużą grupę telekomunikacyjną. Bez sukcesu - tłumaczy jeden z menedżerów TP. - Mamy największe portfolio usług wśród operatorów alternatywnych. Dlatego nie sądzę, by w wyniku integracji ofert Exatela i Dialogu pojawiła się usługa, której my nie oferujemy - twierdzi Jolanta Ciesielska, rzecznik Netii.

Nieco bardziej ostrożny w ocenach jest Jarosław Mikos, szef Energisu. - Nie sądzę, by w krótkiej perspektywie czasu nowa oferta stanowiła dla nas poważną konkurencję. W dłuższej perspektywie może się to oczywiście zmienić. Zależeć to będzie w dużym stopniu od determinacji i efektywności służb sprzedażowych. W tej współpracy dostrzegam potencjalne elementy synergii, w perspektywie kilku miesięcy będzie można stwierdzić czy została ona osiągnięta - mówi Jarosław Mikos.

Czas pokaże, czy Dialog i Exatel zaskoczą rywali. Jeśli tak się stanie, to być może w przyszłości może połączą się kapitałowo. - Jeśli czas pokaże, że istnieje między nami synergia, będą podstawy do budowania głębszych powiązań - mówi Karol Wołkowiński, szef TD.

Marcin Kuśmierz

Agnieszka Berger

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: dialog | firma | KGHM Polska Miedź SA | Karol | Budżet | ambicja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »