Fitch o zakupie stacji przez PKN Orlen
Fitch Ratings, międzynarodowa agencja ratingowa, stwierdza, że nabycie przez PKN Orlen SA 494 stacji paliw BP, które zostało ogłoszone w środę, nie stanowi obecnie zagrożenia dla profilu kredytowego PKN.
Fitch jest w trakcie corocznego przeglądu sytuacji spółki i przewiduje, że publikacja raportu, który
obejmie swoim zakresem także aspekty związane z dalszymi planami przejęć dokonywanych przez
PKN, nastąpi w styczniu 2003 r.
Cena zakupu stacji usytuowanych w północnej części Niemiec wynosi 140 mln Euro (około 556 mln
PLN) z możliwością skorygowania o wartość kapitału obrotowego w niemieckiej spółce. Dla PKN ta
transakcja jest ważnym krokiem w ramach realizacji strategii ekspansji regionalnej.
Cena zakupu jest uważana za przystępną (4,5 krotność szacunkowego EBITDA za rok 2002 i wycena
0,1 Euro za litr sprzedawanego paliwa), odzwierciedlającą wysoce konkurencyjny rynek detaliczny w
Niemczech, charakteryzujący się niskimi marżami. Sprzedaż stacji przez BP jest związana z wymogami
nałożonymi przez organ ochrony konkurencji Republiki Federalnej Niemiec (Bundeskartellamt),
stanowiącymi warunek wydania zgody na nabycie VebaOel przez BP w 2001 r.
W ciągu ostatnich 3 lat marże detaliczne w Niemczech znacznie spadły w wyniku wojny cenowej na
rynku. Obecnie marże wracają do poziomu sprzed 2000 r., jednak ich dalszy wzrost jest niepewny.
PKN przewiduje, że koszty związane ze zmianą marki stacji benzynowych wyniosą ok. 38 mln euro w
ciągu najbliższych 2 lat, co oznacza, że w tym okresie przejęte stacje nie będą generowały dodatnich
przepływów pieniężnych. Plany finansowe uwzględniają przewidywane wydatki związane z ochroną
środowiska, które zostały określone w ramach umowy sprzedaży i będą częściowo pokryte przez BP
(bez limitu kosztów).
PKN oczekuje, że dodatkowe efekty synergii związane z dostawami paliw do Niemiec wyniosą około
8-10 mln Euro rocznie. Efekty te mogą zostać osiągnięte dzięki umowom swapowym z niemieckimi
rafineriami oraz z Rafinerią Gdańską SA - rafinerią usytuowaną na północnym wybrzeżu
Polski. PKN bierze obecnie udział w przetargu na zakup pakietu akcji RG, która jest prywatyzowana
przez polski rząd. Jednak nie oczekuje się, żeby ta transakcja doszła do skutku w ciągu najbliższych 6
miesięcy.
Patrząc w przyszłość, Fitch ma pewne obawy, jeśli chodzi o rozpoznawalność marki PKN na rynku
niemieckim i związane z tym powodzenie transakcji przejęcia w sensie biznesowym. Obawy te są do
pewnego stopnia ograniczone wrażliwością niemieckich klientów na poziom cen, jak to ma miejsce w
innych segmentach rynku detalicznego. PKN dzięki nabyciu sieci stacji zdobędzie doświadczenie
operacyjne na rynku niemieckim.
Zamknięcie transakcji planowane jest na 28 lutego 2003 r. i w związku z tym nie wpłynie na wyniki
finansowe PKN za 2002 r. Jednak w momencie finalizacji transakcji oczekuje się, że dodatkowy
skonsolidowany dług w PKN i sieci w Niemczech wyniesie około 810 mln PLN, w porównaniu do
obecnego poziomu zadłużenia skonsolidowanego wynoszącego 2,8 mld PLN. W efekcie poziom
zadłużenia brutto wyniesie 3,6 mld PLN, co daje współczynnik zadłużenia brutto do EBITDA na
poziomie 1,9, biorąc pod uwagę prognozowaną EBITDA za rok 2002 na poziomie 1,9 mld PLN.
Współczynnik ten (prognoza na koniec 2003 r. zakłada podobną wartość), rozważany w połączeniu ze
wstępnie określonymi korzyściami wynikającymi z akwizycji, jest na poziomie zgodnym z obecnymi
ratingami PKN ("BBB" i "F3").