Fuzja Orlenu i Lotosu. MOL przejmie w Polsce ponad 400 stacji
MOL (Magyar Olaj) - Węgierska Spółka Akcyjna Przemysłu Naftowego i Gazownictwa, jedno z największych przedsiębiorstw naftowo-gazowniczych w Europie Środkowej, przejmie - w związku z fuzją PKN Orlen i Grupy Lotos - ponad 400 stacji w Polsce. Spółka jest obecna na polskim rynku od 1997 roku pod marką Slovnaft.
Węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się na terenie Polski za kwotę 610 mln dol., a PKN Orlen ma nabyć 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln euro, w celu wdrożenia środków zaradczych. Do tej pory PKN Orlen nie był obecny na detalicznym rynku węgierskim.
Grupa MOL to przedsiębiorstwo przetwórstwa i dystrybucji ropy naftowej oraz gazu ziemnego. Obok PKN Orlen jest to jedna z największych firm naftowo-gazowniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. MOL jest również największą pod względem wartości przychodów spółką na Węgrzech. W III kwartale 2021 roku jej skonsolidowany zysk netto wyniósł 139,23 mld forintów (ponad 380 milionów euro). Jej głównym udziałowcem jest rząd, który posiada 28,3 proc. akcji. A 25,8 proc. posiadają inwestorzy zagraniczni, przede wszystkim instytucjonalni. Mniejszymi udziałowcami są banki, m.in. ING, firmy zaopatrujące w gaz ziemny a także węgierscy inwestorzy instytucjonalni i indywidualni.
MOL jest od 1997 roku obecny na polskim rynku pod marką Spółka Slovnaft Polska S.A. z siedzibą w Krakowie. W całości należy ona do spółki SLOVNAFT a.s. z siedzibą w Bratysławie, a ta zaś jest własnością Grupy MOL. Jej głównym przedmiotem działalności jest hurtowa sprzedaż paliw, w tym paliw lotniczych. Slovnaft dystrybuuje też granulaty polietylenowe i polipropylenowe oraz oleje i smary. Importowane do Polski paliwa pochodzą ze SLOVNAFT Bratysława i MOL Százhalombatta, które po całkowitej modernizacji są jednymi z najnowocześniejszych rafinerii w Europie.
Zanim MOL zainwestował w stacje benzynowe Lotosu, umocnił swoją pozycję na rynku paliw w Słowenii, gdzie działa od 1996 r. Do 2011 r. spółka obsługiwała 31 stacji paliw, w tym przejętą sieć stacji benzynowych TUŠ. W 2016 r. do portfolio MOL dołączyło 11 stacji paliw Agip a w czerwcu 2021 roku kupił od austriackiej grupy energetycznej OMV Slovenija sieć 120 stacji paliw. Transakcja kosztowała Węgrów 2 miliardy euro i sprawiła, że stali się oni drugim udziałowcem rynku dystrybucji paliw, z prawie 30-procentowym udziałem. Pierwszym jest Grupa Petrol posiadająca w Słowenii 56 proc. udziały w rynku paliw (318 stacji benzynowych).
Zsolt Hernádi, szef Grupy MOL, w przeprowadzonym w czerwcu 2021 roku wywiadzie z Rzeczpospolitą przyznał, że Polska należy do bardzo ważnych rynków dla MOL. - W ciągu minionych lat Grupa MOL rosła w regionie zarówno organicznie jak i dzięki przejęciom i ta strategia nie ulegnie zmianie - zapowiedział wtedy Hernádi. I podkreślił, że MOL i PKN Orlen to konkurenci, “ale nawet jako tacy, możemy wnieść wkład w bezpieczeństwo Europy Środkowej oraz realizować wspólne inicjatywy w różnych obszarach". Szef Grupy MOL zaproponował stworzenie sieci energetycznych powiązań łączących Adriatyk i Bałtyk. Wskazał też na podobieństwa obu koncernów: zrównoważony rozwój, gospodarka obiegu zamkniętego, transformacja energetyczna i wzmocnienie segmentu usług konsumenckich. - Na poziomie operacyjnym jesteśmy konkurentami walczącymi o klienta i udziały w rynku, ale na poziomie makro mamy zbliżone cele i ambicje - zapewnił Zsolt Hernádi.
Ewa Wysocka