Global Cosmed S.A. podsumował rok 2017
Global Cosmed odnotował 78,25 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2017 r. wobec 5,63 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Strata operacyjna sięgnęła 20,7 mln zł wobec 3,26 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 305,52 mln zł w 2017 r. wobec 313 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowana EBITDA wyniosła -10,6 mln zł w 2017 roku, w porównaniu z zyskiem 5,8 mln zł w poprzednim roku. Zgodnie ze wcześniej opublikowaną prognozą, Zarząd prognozuje EBITDA w wysokości 10 mln zł w tym roku.
Głównymi czynnikami, które spowodowały pogorszenie wyników w 2017 roku były: skokowe wzrosty kluczowych surowców produkcyjnych oraz dodatkowe, wysokie koszty uruchamiania nowej mieszalni w Radomiu.
Na uwagę zasługuje także fakt, że spółki niemiecki wypracowały wyniki poniżej oczekiwań, co z było jedna z przyczyn wysokich odpisów aktywów finansowych w 2017 roku. "Zeszły rok był dla nas dużym wyzwaniem, ale obecnie można już mówić o większych pozytywach.
Z sukcesem renegocjowaliśmy ceny części asortymentu w kontraktach marek prywatnych, rynek surowców pozostaje stabilny, a plan naprawczy nowej mieszalni jest na ukończeniu.
Pierwsze miesiące tego roku pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji prognozy EBITDA 10mln zł. Kontynuujemy strategię wielokanałowego i międzynarodowego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem Azji i Europy Zachodniej (Chiny, Korea Południowa i Niemcy). Niemniej ważne są także trwające optymalizacje w dziale zakupów, logistyki oraz inne inicjatywy kosztowe poprawiające efektywność." - powiedziała Wiceprezes Zarządu Global Cosmed S.A., Magdalena Mielimonka.
Grupa Global Cosmed koncentruje się na rozwoju swoich strategicznych marek, tj. Kret, Sofin, Apart Natural i Bobini, ze szczególnym uwzględnieniem ekspansji na rynki zagraniczne, gdzie upatrywany jest potencjał skokowego wzrostu przychodów ze sprzedaży. Spółka duże nadzieje wiąże z rozwojem swojej aktywności na rynku niemieckim, a także na terenie Azji, skupiając się przede wszystkim na Chinach oraz Korei Południowej.
Zarazem Global Cosmed S.A. nadal rozwija swoją aktywność w segmencie private label. Firma dostarcza wyroby do praktycznie wszystkich liczących się na terenie kraju i regionu graczy rynkowych, takich jak sieć Lidl, Aldi, Kaufland, czy Rossmann.
Dzięki zaangażowaniu zespołu niemieckiej spółki Global Cosmed GmbH oraz dzięki potencjałowi przejętego w 2014 roku zakładu produkcyjnego Global Cosmed domal GmbH, realizuje też zamówienia na rzecz najważniejszych sieci handlowych na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Również w tym segmencie upatrywany jest zasadniczy potencjał wzrostu w ekspansji zagranicznej.
mzb