Inter Cars i JC Auto są drogie?

21 zł za akcję, a tyle sobie zażyczyli sprzedający walory Inter Cars (IC), to cena wysoka. Uzasadniają ją co prawda dotychczasowe wyniki i perspektywy podwarszawskiego dystrybutora części samochodowych, będzie się on jednak musiał solidnie natrudzić, by utrzymać wyśrubowane wskaźniki giełdowe.

21 zł za akcję, a tyle sobie zażyczyli sprzedający walory Inter Cars (IC), to cena wysoka. Uzasadniają ją co prawda dotychczasowe wyniki i perspektywy podwarszawskiego dystrybutora części samochodowych, będzie się on jednak musiał solidnie natrudzić, by utrzymać wyśrubowane wskaźniki giełdowe.

W ramach kończącej się dzisiaj oferty publicznej fundusze zarządzane przez Ballinger Capital (NFI Fortuna i Pierwszy NFI) zamierzają sprzedać 3,82 mln walorów IC. W ten sposób chcą zamknąć trzyletnią inwestycję w spółkę z Cząstkowa. W ręce drobnych inwestorów ma trafić do 1,34 mln papierów. Spekuluje się, że stopa redukcji zleceń w tej transzy sięgnie 80 proc. Pozostałe walory mają trafić do instytucji finansowych.

Rynek szybko zweryfikuje wysoką wycenę spółki. Debiut jej akcji przewidziany jest bowiem już na przyszły tydzień. Inter Cars ma szanse na bardziej udany start od Techmexu, którego akcje pierwszego dnia na zamknięciu spadły poniżej ceny emisyjnej. Bezsprzecznie mocną stroną IC są fundamenty. Spółka generuje zyski i może pochwalić się rosnącą dynamiką sprzedaży. W minionym roku przychody ze sprzedaży osiągnęły 446,5 mln zł wobec 314,6 mln zł rok wcześniej. Rentowność operacyjna wynosząca prawie 6 proc. pozwoliła zamknąć 2003 r. zyskiem operacyjnym 26,77 mln zł. Na poziomie netto zysk wyniósł 10 mln zł, o 5,6 proc. więcej niż 12 miesięcy wcześniej. Gdyby nie ujemne różnice kursowe (około 9 mln zł) sięgnąłby nawet 16 mln zł. Pierwszy kwartał obecnego roku podtrzymał dobrą passę przedsiębiorstwa. Zarobiło ono na czysto 1,85 mln zł, 100 proc. więcej niż w I kw. 2003 r.

Reklama

W tym samym czasie sprzedaż zwiększyła się o 45 proc. do 130 mln zł.Ubiegający się równolegle o względy inwestorów konkurent spółki - JC Auto (zapisy na akcje przyjmowane są do 25 maja w cenie 23-27 zł) nie może się pochwalić się tak spektakularną dynamiką. Bije za to na głowę IC rentownością. Przewyższa ona nawet rezultaty Groclinu, dotychczas jedynego przedstawiciela branży motoryzacyjnej na GPW. Uwzględniając liczbę walorów spółek w momencie wejścia na parkiet, wskaźnik C/Z obu przyszłych debiutantów (22,7 dla IC, 16,7-19,6 dla JC Auto) jest wyższy niż Groclinu (17,0).

To paradoks: znany w Europie producent tapicerki jest relatywnie tańszy od spółek, które dopiero prezentują się szerszej publiczności. I właśnie to jest znaczącym czynnikiem ryzyka, który należy brać pod uwagę przy ocenie atrakcyjności ofert obu spółek. Inwestorzy będą oczekiwali co najmniej utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju, a to na silnie konkurencyjnym rynku nie będzie proste. Już teraz obawiają się, że wskaźniki JC auto będą się stopniowo pogarszały. Spółkę czekają kosztowne inwestycje, które IC ma już za sobą (w ostatnich pięciu latach wydało na budowę centrum logistycznego i filii ponad 85 mln zł). Dzięki inwestycjom IC będzie się mogło skupić na walce o utrzymanie rentowności i umacnianiu pozycji na rynku. Oba czynniki wiążą się ze sobą, gdyż koszty zdobywania rynku są w tej branży duże. Firma musi poszerzyć asortyment oferowanych części, a to będzie skutkować zwiększeniem zapasów i spadkiem rentowności. Trzeba ocenić to przez pryzmat wyników z ostatnich lat: przychody dynamicznie rosną, ale za nimi nie nadąża adekwatny wzrost zysków.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: inter | wskaźniki | auto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »