Libet sfinalizował przejęcie zakładu w Toruniu
Producent kostki brukowej podpisał ostateczną umowę zakupu nowego zakładu produkcyjnego. Formalne przekazanie zakładu ma nastąpić do końca miesiąca. Położony w Toruniu zakład ma zwiększyć przychody Grupy o 8-10 proc. w skali roku i zagwarantować dostęp do rynków skupionych wokół dużych ośrodków miejskich takich jak Toruń, Bydgoszcz czy Włocławek. W wyniku przejęcia Libet będzie dysponował w Polsce 15 zakładami produkcyjnymi.
- Naszą intencją jest jak najszybsze uruchomienie produkcji wyrobów Libet, tak aby jeszcze w tym roku zakład w Toruniu wygenerował pierwsze przychody dla spółki. Pracujemy nad tym właściwie od momentu podpisania umowy przedwstępnej i dysponujemy w tym momencie sztywnym harmonogramem prac - mówi Thomas Lehmann, prezes zarządu Libet S.A.
Akwizycja zakładu w Toruniu stanowi element realizacji strategii spółki, która zakłada dynamiczny wzrost w oparciu o zakup kilku zakładów produkcyjnych oraz kopalń żwiru w ciągu kilku najbliższych lat. Pozwoli to firmie na zlikwidowanie "białych plam" na mapie Polski i zaoferowanie produktów firmy w regionach, w których ich dostępność była dotychczas niewystarczająca.
Dzięki przejęciu fabryki w Toruniu, Libet nie tylko uzyskał bezpośredni dostęp do rynków skupionych wokół takich ośrodków miejskich jak Toruń, Bydgoszcz czy Włocławek, ale również znacznie skrócił dystans do klientów, których do tej pory obsługiwał z zakładów zlokalizowanych na Pomorzu, w Warszawie i Łodzi. Powyższe czynniki mają spółce pozwolić zwiększyć jej przychody o 8-10 proc. w skali roku oraz przyczynić się do wzrostu marży operacyjnej ze względu na spadek kosztów logistyki. Regiony te tworzą również duży rynek na produkty premium.
Poza doskonałą lokalizacją, atutem zakładu w Toruniu jest zaawansowany park maszynowy. Na terenie fabryki zainstalowana jest jedna linia produkcyjna. Inwestycja została zrealizowana zaledwie kilka lat temu, przy wykorzystaniu środków unijnych.
Libet w 2013 r. zwiększył przychody o 5 proc. - do 220,0 mln zł - i istotnie poprawił wyniki na wszystkich poziomach rachunku wyników. Zysk operacyjny wyniósł 15,6 mln zł, co oznacza wzrost o 85,6 proc. r/r, EBITDA sięgnęła 38,6 mln zł wobec 28,7 mln zł rok wcześniej, a zysk netto zamknął się na poziomie 6,1 mln zł - o 77,6 proc. wyższym niż w 2012 r.
W pierwszym półroczu 2014 r. przychody Libet wyniosły 117,8 mln zł, co oznacza blisko 60 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, kiedy wpływy sięgnęły 73,6 mln zł. W pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. Grupa wypracowała zysk operacyjny na poziomie 7,2 mln zł, co oznacza dwukrotny wzrost w skali roku. Na poziomach zysku brutto i netto grupa osiągnęła kilkunastokrotnie lepsze wyniki niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Libet konsekwentnie kontynuuje strategię, której celem jest zwiększenie udziału wysokomarżowych produktów Premium w całkowitej sprzedaży do 50 proc. na koniec 2015 r. W 2014 r. firma wprowadziła do sprzedaży ponad 50 nowych produktów, co ma pozwolić na dwukrotny wzrost wartości sprzedaży nowości w stosunku do ub.r. Poza akwizycją w Toruniu, w ciągu najbliższych pięciu lat spółka planuje akwizycje jeszcze 2-3 zakładów produkcyjnych oraz kopalń żwiru.
Według szacunków PMR, w 2013 r. Libet odnotował wzrost udziału w rynku kostki Premium z 32 do 34 proc., co daje mu w tym segmencie pozycję niekwestionowanego lidera. Jednocześnie spółka zdołała zwiększyć udział w rynku kostki ogółem z 19 do 22 proc. i wyrównać tym samym poziom największego konkurenta. Badanie TNS Polska wskazuje natomiast, że Libet jest marką o największej sile wśród producentów kostki brukowej działających na terenie Polski i posiada jednocześnie największy z nich potencjał wzrostowy.
Opr. MM