LOTOS ma dwie nowe licencje w Norwegii
16 stycznia br. spółka LOTOS Exploration and Production Norge AS (dalej LOTOS Norge) otrzymała od władz norweskich, w ramach rozstrzygnięcia rundy koncesyjnej APA 2017 (Awards in Predefined Areas, dalej: APA), ofertę dwóch nowych licencji poszukiwawczo-wydobywczych.
Ostatnim etapem procesu przyznawania licencji w LOTOS Norge jest ich akceptacja przez władze spółki.
Po przyjęciu nowych licencji, ich liczba w portfelu spółki w Norwegii wzrośnie do 28.
- Po raz kolejny LOTOS udowadnia, że jest w stanie sprostać oczekiwaniom norweskiego Ministerstwa Ropy Naftowej i Energii. Nowe licencje wpisują się w naszą strategię rozwoju działalności w Norwegii - mówi Piotr Statkiewicz, dyrektor zarządzający spółki LOTOS Exploration and Production Norge AS.
LOTOS na obszarach objętych nowymi licencjami będzie współpracował m.in z firmą Statoil.
Nowe licencje mają potwierdzone zasoby węglowodorów i są położone w bliskiej odległości od obszarów, na których spółka prowadzi działalność poszukiwawczo-wydobywczą. Na terenach tych wciąż pozostają zasoby ropy i gazu, których wydobycie jest możliwe m.in. dzięki istniejącej lub budowanej infrastruktury technicznej.
Warto przypomnieć, że spółki planujące rozwój wydobycia na Norweskim Szelfie Kontynentalnym miały czas na złożenie wniosków licencyjnych do 1 września 2017. Od tego momentu, aż do ogłoszenia wyników postępowania kwalifikacyjnego (APA) władze norweskie analizowały złożone projekty i na podstawie tego 16 stycznia br. zaproponowały 75 nowych licencji, 34 firmom, spośród 39 aplikujących. Nigdy wcześniej Ministerstwo nie otrzymało tak wielu aplikacji.
Podczas APA 2017 norweskie Ministerstwo Ropy Naftowej i Energii przyznało LOTOS Norge dwie licencje:
1. PL918S, blok 24/6, Partner: LOTOS Norge: 25 proc.; Operator: Statoil Petroleum ASA: 75 proc.
2. PL 910, blok 9/2,3, Partner: LOTOS Norge: 22,222 proc. i OKEA: 16,667 proc. Operator: Repsol Norge AS: 61,111 proc.
W ubiegłorocznej rundzie APA 2016 norweskie Ministerstwo Ropy Naftowej i Energii przyznało LOTOS Norge pięć licencji.
LOTOS planuje dalszą rozbudowę segmentu wydobywczego w oparciu o posiadane już koncesje oraz potencjalne uzupełnianie portfela aktywów. Priorytetem rozwoju segmentu wydobywczego pozostaje Morze Bałtyckie i Morze Północne. Spółka podkreśla, że podstawowym elementem rozwoju i realizacji nowych projektów w segmencie wydobycia będzie ekonomiczne uzasadnienie każdej decyzji inwestycyjnej. Zgodnie ze strategią, do 2022 r., LOTOS zakłada wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na poziomie od 30 tys. boe/d do 50 tys. boe/d.
LOTOS Norge powstało w 2007 roku (siedziba spółki mieści się w Stavanger) w celu rozwoju segmentu wydobywczego Grupy LOTOS na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. W 2008 roku spółka została zakwalifikowany jako operator koncesji poszukiwawczo-wydobywczych przez władze norweskie. LOTOS Norge dąży do dalszego rozwoju między innymi poprzez czynne uczestnictwo w rundach APA. Pierwszy otwór poszukiwawczy został wywiercony przez spółkę jako operatora w 2012 roku. W 2013 roku spółka nabyła udziały w obszarze Heimdal, a w 2015 roku w obszarze Sleipner. Obecnie trwają prace nad zagospodarowaniem złóż: Utgard, Yme, Frigg Gamma Delta oraz Trell i Trine. Wydobycie węglowodorów z Heimdal i Sleipner oraz nowe projekty będące w trakcie zagospodarowania będą podstawą do zbudowania silnej pozycji LOTOS w obszarze działalności poszukiwawczo-wydobywczej.
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium - LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 480 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Dzierży też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Opr. MD