PKN: więcej stacji i większy udział w rynku

Uruchomienie 120 stacji własnych i zdobycie w perspektywie pięciu lat 20-proc. udziału w rynku litewsko- łotewskim oraz wprowadzenie marek stacji Orlen Lietuva i Orlen Latvija to priorytety rozwoju sieci detalicznej PKN Orlen na rynkach krajów bałtyckich.

Dziś uroczyście otwarto sześć pierwszych stacji paliwowych PKN Orlen Lietuva - trzy w Wilnie, jedną w Poniewieżu oraz dwie w Możejkach. Do końca tego roku na Litwie zostanie otwartych kolejnych dziewięć stacji. Stacje Orlen Lietuva, które wyglądem przypominają polskie stacje tej marki, zastępują niebieskie stacje "Ventus", należące do rafinerii Mażeikiu Nafta (Możejki), zarządzanej przez PKN Orlen.

Podczas wileńskiej konferencji wiceprezes PKN Orlen Wojciech Heydel nie ujawnił kosztów rozbudowy i przebudowy sieci stacji PKN Orlen. Poinformował jedynie, że na inwestycje rozwoju sieci detalicznej na Litwie i Łotwie przeznaczono 200 mln euro.

Reklama

W czwartkowym komunikacie biuro prasowe spółki poinformowało, że płocki koncern planuje zdobycie pozycji lidera na Litwie i Łotwie w sprzedaży detalicznej, przy zapewnieniu długofalowego wzrostu wartości i efektywności finansowej.

W fazie pilotażowej, do końca 2008 roku, PKN Orlen będzie koncentrować się na przejęciach wybranych obiektów lub sieci i działaniach przygotowawczych do inwestycji budowlanych. W drugim etapie, planowanym na lata 2009-2010, kontynuowany będzie proces przejęć, ale główne działania skupią się na uruchamianiu nowobudowanych stacji. Ostatni etap, do 2012 roku, poświęcony będzie umacnianiu pozycji sieci na rynkach bałtyckich i sfinalizowaniu planów budowy obiektów.

"Założenia harmonogramu wskazują, iż do 2012 roku w ramach przejęć zakupionych zostanie ok. 20 stacji na Litwie i ok. 25 na Łotwie. W tym czasie na rynku litewsko-łotewskim pojawi się 75 nowo wybudowanych obiektów. W okresie realizacji planów zakupowo- budowlanych stale rozwijany będzie również system franczyzowy. Zakładane jest, że w ramach tego systemu do 2012 roku podpisanych zostanie 75 umów z partnerami zewnętrznymi. W efekcie (...) koncern powinien zarządzać siecią ok. 230 stacji w regionie bałtyckim i osiągnąć zakładane 20 proc. udziału w rynku litewsko- łotewskim" - podała spółka.

PKN Orlen wyjaśnił, iż specyfika rynku litewskiego i łotewskiego oraz oczekiwania konsumentów zdecydowały o wprowadzeniu na tych rynkach jednej marki stacji paliw, w odróżnieniu od rynków polskiego, czeskiego i niemieckiego, gdzie w każdej z tych funkcjonują dwie marki - premium i ekonomiczna.

- Sieć w krajach nadbałtyckich będzie reprezentowała standard premium przypisany do marki Orlen, uzupełnionej o nazwę kraju czyli Orlen Lietuva i Orlen Latvija - zapowiedział płocki koncern. Jako pierwsza zadebiutuje marka Orlen Lietuva, która zastąpi dotychczas istniejący brand Ventus.

Według PKN Orlen, decyzja o zmianie została podyktowana wynikami badań, które wskazały, iż marka Orlen jest na Litwie akceptowana i cieszy się zaufaniem klientów. Rebrandingowi (zmianie marki i logo) poddane zostaną 34 stacje Ventus.

- To zbieg okoliczności, że prezentacja strategii i rozwoju koncernu PKN Orlen w krajach bałtyckich odbywa się w przededniu wizyty premiera Polski Donalda Tuska na Litwie - powiedział podczas konferencji w Wilnie prezes PKN Orlen Piotr Kownacki.

Kownacki dodał, że premier Litwy przyjmie go przed zaplanowanym piątkowym spotkaniem premierów obu krajów.
- Będziemy rozmawiali o dalszych inwestycjach, zakończeniu remontu w Możejkach, odbudowie wieży, która spłonę przed rokiem - wyjaśnił.

PKN Orlen posiada 90,02 proc. udziałów w rafinerii Możejki, a 9,98 proc. akcji należy do rządu Litwy.

W swojej strategii PKN Orlen podał, iż podstawowym jej celem jest powiększenie zysku do 2012 roku o 130 proc. Zgodnie z założeniami strategii, wskaźnik EBITDA (zysk operacyjny spółki przed opodatkowaniem i kosztami finansowymi powiększony o amortyzację) ma wynieść w 2012 roku 11 mld zł wobec 4,7 mld zł w 2006 roku. 2,5 mld zł zysku w 2012 roku ma przypaść na należącą do PKN Orlen litewską rafinerię w Możejkach.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: stacje | Ventus | koncern | Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »