​PKP Cargo chce zrewidować strategię grupy na lata 2019-2023

PKP Cargo chce dokonać rewizji strategii grupy na lata 2019-23 m.in z powodu pandemii koronawirusa - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz. Dodał, że grupa pracuje nad poprawą EBITDA w II pół. 2020 roku, a tegoroczne inwestycje mają sięgnąć 0,8-0,85 EBITDA.

- Nadzwyczajna sytuacja związana z pandemią koronawirusa i jej wpływem na światową i polską gospodarkę oraz prowadzona polityka klimatyczna przez UE mają znaczący wpływ na realizowane przewozy w najbliższych miesiącach, dlatego chcemy dokonać rewizji strategii. Strategiczne kierunki rozwoju w tym przekształcanie się PKP Cargo z przewoźnika kolejowego w operatora logistycznego nie ulegną zmianie, a przewozy intermodalne będą jego istotnym elementem. Po półroczu stanowiły one blisko 20 proc. pracy przewozowej grupy. Musimy jednak dostosować naszą strukturę do zmieniającego się otoczenia, aby móc efektywnie działać jako grupa - powiedział prezes.

Reklama

W maju Warsewicz nie wykluczał w drugim półroczu dostosowania strategii do aktualnej sytuacji.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze Trójmorza i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038 oraz 65-proc. udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.

PKP Cargo chce także zwiększać zaangażowanie w przewozach intermodalnych i z przewoźnika stać się operatorem logistycznym, który świadczy usługę "od drzwi do drzwi".

Według strategii na lata 2019-2023, grupa PKP Cargo zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku - minimum 8 proc. przychodów.

Grupa PKP Cargo miała 191,9 mln zł straty netto w I półroczu 2020 roku wobec 47,9 mln zł zysku netto przed rokiem. Strata operacyjna PKP Cargo wyniosła 182 mln zł wobec 101,9 mln zł zysku przed rokiem. EBITDA zmniejszyła się w tym okresie do 206,7 mln zł z 450 mln zł rok wcześniej.

Przychody z działalności operacyjnej grupy spadły w pierwszym półroczu 2020 roku do 1,96 mld zł z 2,43 mld zł. Łączna masa towarów przewiezionych przez PKP Cargo w pierwszym półroczu 2020 roku spadła o 11,3 proc. do 43,9 mln ton.

Grupa w pierwszym półroczu 2020 r. poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 418,4 mln zł, tj. mniej o 30,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku.

PKPCARGO

12,4000 0,1200 0,98% akt.: 10.05.2024, 17:51
  • Otwarcie 12,4000
  • Max 12,6200
  • Min 12,2800
  • Kurs odniesienia 12,2800
  • Suma wolumenu 88 164
  • Suma obrotów 1 097 493,6400
  • Widełki dolne 11,1600
  • Widełki górne 13,6400
Zobacz również: RENDER GRUPRACUJ BIGCHEESE

- Na ponad 400 mln zł inwestycji w pierwszym półroczu to około 340 mln stanowią inwestycje w tabor, w tym między innymi finansowany z funduszy europejskich. Mniejsze przewozy ładunków w I półroczu 2020 roku powodowały również mniejsze zamówienia naprawcze wewnątrz grupy, w tym szczególnie od spółki zależnej PKP Cargo Tabor w ostatnich miesiącach. W drugim półroczu nie przewidujemy znaczących wzrostów inwestycji w stosunku do pierwszego półrocza 2020 roku. Celem zarządu jest, by w tym roku inwestycje wyniosły nie więcej niż 0,8 - 0,85 EBITDA. Pracujemy nad poprawą EBITDA grupy w drugiej połowie roku. Chcemy, żeby wzrastała - powiedział prezes.

- Inwestycje w drugiej połowie roku uzależnione będą od tempa odmrażania gospodarki oraz wzrostu przewozów. Na pewno będziemy realizować podpisane umowy m.in. na zakup platform intermodalnych i 5 lokomotyw wielosystemowych współfinansowane z funduszy unijnych. Pozostałe plany inwestycyjne zostały zamrożone. We wrześniu planujemy się do nich odnieść - dodał.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Warsewicz zaznaczył, że grupa nie zamraża inwestycji w zakresie przewozów intermodalnych.

- W ostatnią środę poinformowaliśmy o zwiększeniu zaangażowania w budowę terminala w Karsznicach. W tym roku planujemy rozpoczęcie przetargu na wykonawcę inwestycji. Większość wydatków w tym projekcie przypadnie na przyszłe lata - powiedział.

Wartość zaangażowania PKP Cargo w budowę terminala multimodalnego w Karsznicach wzrośnie do 51,3 mln zł z wcześniej zakładanej maksymalnej kwoty 25 mln zł. Zwiększenie zaangażowania przez PKP Cargo ma związek z koniecznością weryfikacji modelu finansowego tej inwestycji zawartego we wniosku o dofinansowanie unijne.

Grupa PKP Cargo ma obecnie 27 terminali przeładunkowych.




PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »