Plany upublicznienia sieci Żabka
Krystian Czarnota, prezes poznańskiej spółki handlowej Żabka Polska, prowadzącej sieć sklepów spożywczych, potwierdził informacje ,,PB", dotyczące planów giełdowych kierowanej przez niego firmy.
- Proces upublicznienia spółki może nastąpić w IV kwartale 2004 r. lub w pierwszym przyszłego roku. Ostateczny termin zależy od poprawy koniunktury na giełdzie oraz dopasowania oferty spółki do wymogów rynku kapitałowego - deklaruje Krystian Czarnota.
Firma zakończyła już zbieranie ofert i spotkania z bankami inwestycyjnymi oraz biurami maklerskimi. Obecnie jej przedstawiciele zastanawiają się, kogo z nich wybrać na doradcę, który pomoże w przygotowaniu debiutu.
Fundusze i partnerzy
Właściciele Żabki planują wypuszczenie na rynek pakietu, którego wielkość zapewniłaby dużą płynność akcji spółki. - Prawdopodobnie będzie to 25-30 proc. akcji. Zakładamy, że wartość emisji wyniesie około 150 mln zł. Pozyskane środki planujemy zainwestować w dalszy rozwój sieci. Głównie chodzi nam o zwiększanie liczby sklepów. Obecnie miesięcznie otwieramy 25 placówek. Myślimy również o wprowadzeniu dodatkowego pakietu usług, m.in. finansowych - mówi prezes Żabki.
Oferta skierowana zostanie przede wszystkim do inwestorów instytucjonalnych: funduszy emerytalnych i inwestycyjnych. Spółka nie zapomni jednak ani o drobnych inwestorach, ani - co szczególnie interesujące - o swoich dostawcach i ajentach.
A jednak rośnie!
Prezes Czarnota przewiduje, że walory spółki będą cieszyły się zainteresowaniem. - Miesięcznie nasze sklepy odwiedza 15 mln klientów. Mamy więc potencjał rozwojowy. W 2003 r. spółka osiągnęła pozytywny wynik na działalności operacyjnej (EBITDA) na poziomie 10 mln zł. To prawda, że ze względu na duże nakłady inwestycyjne firma ma ujemny wynik finansowy, ale już w 2004 r. planujemy zysk netto na poziomie 5 mln zł - tłumaczy Krystian Czarnota.
Udziały Żabki w sprzedaży artykułów spożywczych i alkoholu rosną. W 2002 r. wynosiły 0,7 proc., a w 2003 - 1,1 proc. W tym roku sięgną 1,4 proc.
Podzielą się firmą
Sieć osiedlowych sklepów Żabka powstała pod koniec 1999 r. Kapitał zakładowy spółki Żabka Polska, właściciela sieci, wynosi 22,2 mln zł. Pakiet 45 proc. walorów znajduje się w posiadaniu amerykańskiego funduszu AIG. Reszta pozostaje w dyspozycji wielkopolskiego przedsiębiorcy - Mariusza Świtalskiego. To oni podzielą się władzą z nowymi właścicielami.