Prospekt Toory w Komisji
Toora Poland złożyła w piątek prospekt emisyjny w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Na parkiecie może zadebiutować jeszcze w tym roku.
Spółka jest częścią włoskiej Grupy Toora, która specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji części wytwarzanych z aluminium, a przeznaczonych dla rynku motoryzacyjnego.
Firma nie ujawnia szczegółów na temat planów giełdowych. Niewykluczone jednak, że oferta zostanie przeprowadzona jeszcze w tym roku. Prawdopodobnie obejmie tylko nowe akcje: właściciele nie będą sprzedawać "starych" papierów. Nie jest znana wielkość oferty.
Toora w ubiegłym roku odnotowała 143,9 mln zł przychodów (dane pro forma, obejmujące też rezultaty TMP Fondalmec). Około połowa pochodzi z eksportu. Sprzedaż grupy wzrosła o 150% w porównaniu z 2003 r. Firma może pochwalić się również wysoką rentownością. Zarobiła w ubiegłym roku 15,2 mln zł. Zysk był znacząco wyższy niż rok wcześniej.
Toora od tego roku kontroluje polską firmę TMP Fondalmec (zakład w Żorach), która zajmuje się m.in. obróbką mechaniczną produktów spółki matki.
Jak twierdzą przedstawiciele Toora Poland, inwestorów może zainteresować branża, w której działa spółka. Z roku na rok rośnie znaczenie części aluminiowych w motoryzacji. Dzieje się tak dzięki właściwościom tego metalu: jest lekki, bardzo wytrzymały i ekologiczny (można go poddać wielokrotnemu recyklingowi bez utraty właściwości). Dzięki temu można znacznie obniżyć wagę samochodu, a w konsekwencji ograniczyć zużycie paliwa. Firma przewiduje, że udział części aluminiowych w pojazdach (dziś zaledwie ok. 6% wagi średniego samochodu) podwoi się w ciągu najbliższych dziesięciu lat.
Grupa Toora
Przedsiębiorstwo powstało w 1979 r. Jego obroty przekraczają 100 mln euro rocznie. Założycielami Toory, a jednocześnie 100-proc. akcjonariuszami, są Francesco Taglietti i Erosa Cavalli. Zakłady produkcyjne we Włoszech zatrudniają 600 pracowników, a w Polsce - ok. 400. Grupa, oprócz projektowania i wytwarzania części odlewanych z aluminium, produkuje również m.in. ubrania i akcesoria dla rynku wyścigów samochodowych oraz tuningu (np. sportowe siedzenia). Toora jest producentem aluminiowych grzejników oraz rur miedzianych, przeznaczonych dla budownictwa. Do jej głównych klientów należą m.in. Grupa Fiat, General Motors, Magneti Marelli (podzespoły samochodowe), Faurecia (m.in. układy wydechowe) oraz Grupa TRW (systemy bezpieczeństwa).
Łukasz Wójcik