Rośnie sprzedaż piwa. Browary coraz więcej eksportują
Sprzedaż piwa w ubiegłym roku wzrosła o około 1 proc. Konsumpcja w kraju to dziś ponad 30 mln hektolitrów rocznie. Sprzedaż zagraniczna nie jest znacząca - wynosi 2-3 mln hektolitrów, ale systematycznie rośnie. Polskie piwo zdobywa fanów na kolejnych rynkach.
- Na rynku piwa jest dość duża rozbieżność pomiędzy produkcją wytworzoną a sprzedaną. Według ostatnich danych GUS rynek nieco drgnął na plus, o około 0,8 proc. pod względem tzw. sprzedaży z półki sklepowej. Można więc powiedzieć, że zatrzymaliśmy trend spadkowy w konsumpcji piwa, co bardzo nas cieszy - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) - Browary Polskie.
Jednak pod względem wartości sprzedaży statystyki odnotowały niewielki spadek - o 0,6 proc. To m.in. efekt wciąż rosnącego udziału w sprzedaży tańszych piw, marek własnych sieci popularnych dyskontów. Kondycja polskich browarów jest jednak dobra.
- Rok 2014 niewiele pod tym względem zmienił - informuje Gut. - Można tylko podkreślić fakt, że jest to trudny rynek, nasycony i bardzo konkurencyjny. Nie jest łatwo w takich warunkach prowadzić biznes. Niemniej nie zdarzyło się nic, co zasadniczo mogłoby wskazywać, że z branżą dzieje się coś niedobrego. Jest wręcz przeciwnie.
Dla producentów piwa krajowy rynek pozostaje dominującym - konsumpcja roczna przekracza 30 mln hektolitrów. Sprzedaż zagraniczna, mimo że pozostaje niewielka, na poziomie 2-3 mln hektolitrów, systematycznie rośnie.
- Na przykładzie ostatnich lat możemy powiedzieć, że pod względem wielkości eksport się zwiększa, chociaż przy trzydziestu kilku milionowym rynku wewnętrznym sprzedaż zagraniczna jest wciąż marginalna - ocenia Danuta Gut. - Jest to jednak stała, utrzymująca się tendencja. Eksport rzeczywiście jest coraz większy.
Polskie browary trafiają przede wszystkim do krajów, gdzie mieszka wielu Polaków. Producenci eksportują więc do Stanów Zjednoczonych i Kanady, a w Europie głównie do Irlandii i Wielkiej Brytanii. Polskie marki można także spotkać w Belgii, uważanej za królową piw. Coraz częściej trafiają również na rynki azjatyckie.
- Za granicę trafiają głównie marki flagowe, które w pierwszym etapie poszły za nową Polonią, a dzisiaj kupowane są również przez lokalnych konsumentów: Szkotów, Anglików, Irlandczyków - tłumaczy Danuta Gut. - Natomiast nie możemy zapominać o tym, że w tej masie eksportu są także marki prywatne, czyli warzone pod nazwami sieci, eksportowane przez sklepy dyskontowe. Sprzedaż zagraniczna zatem obejmuje zarówno marki tradycyjne, jak i rozmaite nowości.
Na nowinki w branży otwarci są nie tylko zagraniczni konsumenci. Polacy również lubią próbować nowych smaków. W ostatnich latach mocno wzrosła popularność piw smakowych czy radlerów, czyli łączących piwo z napojem smakowym. Konsumenci szukają unikatowych smaków i tradycyjnie warzonych piw.
- Rośnie popyt na innowacje, w związku z tym obserwujemy rozwój piw specjalnych - przekonuje Gut. - Wszystkie browary, bez względu na wielkość, bardzo mocno pracują nad tym, aby dojrzałemu, wymagającemu, polskiemu i zagranicznemu konsumentowi dostarczyć piwo, jakiego oczekuje.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2014
Jak wynika z badania "Wizerunek piwa w kontekście innych alkoholi" przeprowadzonego przez GfK Polonia na zlecenie ZPPP - Browary Polskie, piwo jest najczęściej konsumowanym napojem alkoholowym w Polsce. Sięga po nie 63 proc. dorosłych Polaków - w tej grupie jest dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. Zdecydowana większość konsumentów pozytywnie ocenia złoty trunek. Najczęściej sięgają po lagery (jasne pełne i jasne mocne) - 82 proc. Drugie miejsce w rankingu popularności zajmują piwa smakowe - 10 proc., które cieszą się szczególną popularnością wśród kobiet, a trzecie ex aequo - piwa pszeniczne, niepasteryzowane i radlery.