Wojna cenowa przecenia Agorę

Agora zdecydowała o obniżeniu od piątku, 14 kwietnia, ceny "Gazety Wyborczej" do 1,5 zł w całym kraju z powodu ceny nowego dziennika Axel Springer - podała spółka w środę w komunikacie, oskarżając niemiecki koncern wydawniczy o wywoływanie wojny cenowej.

Agora zdecydowała o obniżeniu od piątku, 14 kwietnia, ceny "Gazety Wyborczej" do 1,5 zł w całym kraju z powodu ceny nowego dziennika Axel Springer - podała spółka w środę w komunikacie, oskarżając niemiecki koncern wydawniczy o wywoływanie wojny cenowej.

"Agora zdecydowała się obniżyć cenę +Gazety Wyborczej+ do 1,5 zł w całym kraju w związku z ogłoszeniem ceny nowego produktu Axel Springer. Decyzja ta została podjęta, aby czytelnicy mogli dokonywać wyboru kierując się jedynie jakością, a nie względami ekonomicznymi" - podała spółka. "Decyzja ta może mieć istotny wpływ na przychody ze sprzedaży egzemplarzowej Gazety Wyborczej" - dodała Agora. Nowa gazeta Axela Springera ukaże się 18 kwietnia pod tytułem "Dziennik", a jej cena wyniesie 1,50 zł.

Niemiecki koncern chce w ciągu pół roku uzyskać średnią sprzedaż nowej gazety na poziomie 150 tys. egzemplarzy, a potem będzie chciał ją zwiększyć. Axel Springer planuje wydatki brutto na kampanię promocyjną "Dziennika" w 2006 roku na ponad 100 mln zł. "Koncern Axel Springer, prawdopodobnie obawiając się, że niemiecki format trudno przyjmie się na rynku silnie zakorzenionych gazet rodzimych, rozpoczął agresywną wojnę cenową.

Reklama

Ten niemiecki koncern zdobył doświadczenie rynkowe głównie w segmencie tabloidów, gdzie wprowadził drastyczne obniżanie ceny jako dominujący sposób walki o sprzedaż" - podała Agora w komunikacie. Jak podała spółka strategia sprzedaży nowego produktu Axel Springer jest de facto atakiem na cały segment gazet opiniotwórczych w Polsce. "Na razie jedyną nowością, jaką spółka ta wprowadza na rynku opiniotwórczym, jest zastosowanie strategii supermarketowej, czyli najniższej ceny w kategorii" - podała spółka.

Axel Springer nie zamierza już zmieniać ceny swojej nowej gazety "Dziennik", mimo że Agora zdecydowała się obniżyć cenę swojej flagowej "Gazety Wyborczej" niemal o połowę - poinformował rzecznik Axel Springer Polska Michał Fijoł. Agora w środowym komunikacie oskarżyła też niemiecki koncern wydawniczy o wywoływanie wojny cenowej. Axel Springer Polska planuje wydać w tym roku na kampanię promocyjną "Dziennika" ponad 100 mln zł brutto i oczekuje, że w ciągu 3-5 lat tytuł ten przynosić mu będzie rocznie 100-150 mln zł przychodów.Niemiecki koncern chce w ciągu pół roku uzyskać średnią sprzedaż nowej gazety na poziomie 150 tys. egzemplarzy, a potem będzie chciał ją zwiększyć. Dla porównania średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" wyniosła w ubiegłym roku 447,7 tys. egzemplarzy, a "Rzeczpospolitej" - 182,7 tys. egzemplarzy.

Sprzedaż spada

Średnia dzienna sprzedaż "Gazety Wyborczej" wydawanej przez Agorę spadła w styczniu 2006 roku o 12,9 proc. rok do roku, a w lutym o 1,9 proc., podczas gdy średnia sprzedaż "Faktu" wydawanego przez Axela Springera wzrosła w styczniu o 3,7 proc., a w lutym o 1,6 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Średnia dzienna sprzedaż "Gazety Wyborczej" spadła w styczniu 2006 roku o 12,9 proc. wobec stycznia 2005 roku i wyniosła 385.353 egzemplarzy. Natomiast w lutym 2006 roku średnia dzienna sprzedaż "Gazety Wyborczej" spadła o 1,9 proc. wobec lutego 2005 roku, do 415.319 egzemplarzy. Z kolei średnia dzienna sprzedaż "Faktu" w styczniu 2006 roku wzrosła wobec analogicznego okresu 2005 roku o 3,7 proc. do 511.927 sztuk, a w lutym, rok do roku, zwiększyła się o 1,6 proc. do 538.048 egzemplarzy. "Super Express" zanotował w styczniu spadek o 6,65 proc. wobec stycznia 2005 roku, do 204.362 sztuk, a w lutym jego średnia dzienna sprzedaż zmniejszyła się wobec analogicznego miesiąca 2005 roku o blisko 1,5 proc., do 213.951 egzemplarzy. Średnia sprzedaż "Rzeczpospolitej" skurczyła się w styczniu 2006 roku do 178.008 egzemplarzy, czyli o 1,85 proc., a w lutym spadła o 1,55 proc. do 175.337 sztuk.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: gazety | 14 kwietnia | niemiecki | wyborczej | koncern | cenowa | wojna | wojny | wojna cenowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »