Wynik Cyfrowego Polsatu znacznie powyżej konsensusu
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w pierwszym kwartale 279,4 mln zł, podczas gdy analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 181,6 mln zł. Przychody operatora wyniosły 2.388,6 mln zł, wobec konsensusu 2.339,6 mln zł.
EBITDA wyniosła 929,5 mln zł i była 6 proc. wyższa niż konsensus PAP ( 876,7 mln zł). Rentowność EBITDA grupy wzrosła do 38,9 proc. z 25,8 proc. w poprzednim roku.
Rok do roku przychody grupy wzrosły o 1 proc.
Na koniec marca grupa obsługiwała 16,22 mln usług, wobec 16,53 w porównywalnym okresie 2016 roku. Był to spadek o 1,9 proc.
Liczba usług kontraktowych wzrosła o 4,7 proc. do 13,34 mln.
Średnie miesięczne przychody na abonenta usług kontraktowych grupy Cyfrowego Polsatu wzrosły do 89,1 zł z 87 zł rok wcześniej. Liczba usług na jednego klienta wzrosła do 2,28 z 2,16.
Operator zakończył kwartał z 1,766 mln abonentów internetu (7,2 proc. więcej rok do roku), 4,79 mln płatnej telewizji (4,9 proc. więcej rok do roku) i 6,79 mln telefonii komórkowej (wzrost 3,8 proc. rok do roku).
Spółka podała, że wzrost liczby abonentów płatnej telewizji wynika m.in. z rosnącej popularności usługi Multiroom (wzrost o ponad 73 tysiące rok do roku, do 1,03 mln RGU), jak również z rosnącej sprzedaży płatnych usług typu OTT.
Na koniec marca z oferty usług łączonych korzystało 1,3 mln klientów, co stanowi wzrost o 0,24 mln klientów, czyli o 21,8 proc. rok do roku. Ta grupa klientów posiadała na dzień na koniec marca łącznie 3,95 mln usług (RGU) - o 0,72 mln, czyli 22,5 proc., więcej niż rok wcześniej. Jeden klient programu usług łączonych posiada średnio 3 usługi.
"Wierzymy, że dalsze nasycenie bazy naszych klientów usługami łączonymi, w tym naszym flagowym produktem smartDOM, będzie miało pozytywny wpływ na wzrost liczby świadczonych przez nas usług kontraktowych w przyszłości" - napisano w raporcie.
Baza usług przedpłaconych Cyfrowego Polsatu spadła w pierwszym kwartale o 24 proc. do 2,88 mln. O 24,3 proc. spadła baza usług prepaid telefonii komórkowej.
Udział grupy w oglądalności telewizyjnej wyniósł 24,3 proc. wobec 24,4 proc. rok wcześniej, a udział w rynku reklamy 25,7 proc. wobec 25,3 proc.
Wartość wpływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej wyniosła w I kw. 751,7 mln zł i wzrosła o 304,9 mln zł, czyli o 68,2 proc., wobec wpływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej na poziomie 446,8 mln zł w analogicznym okresie 2016 roku.
"Wyższy niż w okresie porównawczym strumień środków pieniężnych z działalności operacyjnej netto wygenerowany w pierwszym kwartale 2017 roku wynikał z wyższego poziomu wyniku EBITDA oraz pełnego kwartału konsolidacji przepływów pieniężnych grupy Aero2 przy jednoczesnym pomniejszeniu o niższy niż w okresie porównawczym podatek dochodowy zapłacony w pierwszym kwartale 2017 roku oraz o niższy przyrost zaangażowanego kapitału obrotowego w pierwszym kwartale 2017 roku. Przyrost zaangażowanego kapitału obrotowego w pierwszym kwartale 2017 roku wynikał przede wszystkim ze wzrostu należności dotyczących ratalnej sprzedaży sprzętu do klientów detalicznych" - napisano.
Wydatki na nabycie rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych w I kw. 2017 r. wyniosły 172,1 mln zł, co oznacza wzrost o 53,4 mln zł, czyli o 45 proc., w porównaniu do kwoty 118,7 mln zł wydatkowanej w I kw. 2016 r. Wydatki te obejmowały m.in. kontynuację roll-outu i rozbudowy pojemności sieci telekomunikacyjnej opartej o technologie LTE/LTE-Advanced, nakłady na zwiększenie pojemności sieci dostępowej w paśmie 900 MHz (w ramach przygotowań do refarmingu pasma), modernizację sieci transmisyjnej oraz wydatki związane z projektem wymiany środowiska informatycznego w ramach grupy.
Na koniec I kw. 2017 r. dług netto do EBITDA LTM był na poziomie 2,88.
Poniżej przedstawiamy wyniki Cyfrowego Polsatu w zestawieniu z konsensusem PAP.
1Q2017 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2017 |
Przychody | 2388,6 | 2339,6 | 2,1% | 1,0% | -5,8% | 2388,6 |
EBITDA | 929,5 | 876,7 | 6,0% | 9,8% | 3,0% | 929,5 |
EBIT | 457,2 | 385,1 | 18,7% | 8,1% | 17,2% | 457,2 |
Zysk netto | 279,4 | 181,6 | 53,9% | 59,2% | -20,2% | 279,4 |
marża EBITDA | 38,9% | 37,5% | 1,44 | 3,11 | 3,33 | 38,91% |
marża EBIT | 19,1% | 16,5% | 2,68 | 1,26 | 3,76 | 19,14% |
marża netto | 11,7% | 7,8% | 3,94 | 4,27 | -2,11 | 11,70% |
Cyfrowy Polsat, który w I kw. zanotował spadek kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników, nie spodziewa się, aby notowały one spadek także w kolejnych okresach - poinformowała na konferencji Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych.- Spadek kosztów w I kwartale wynikał ze zmian, które przeprowadziliśmy w organizacji sprzedaży - czyli były to bardziej techniczne zmiany. Nie spodziewałbym się spadku poziomu kosztów wynagrodzeń w kolejnych okresach - powiedziała Ostap-Tomann.
W I kw. 2017 r. koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników Cyfrowego Polsatu spadły do 127,8 mln zł z 137,9 mln zł w analogicznym kwartale 2016 r. i 163,9 mln zł w IV kw. 2016 r.