Reklama

Zysk Cyfrowego Polsatu blisko konsensusu

Zysk netto grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w trzecim kwartale 242,9 mln zł, podczas gdy analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 246,3 mln zł. Zysk okazał się o 12,7 proc. niższy niż przed rokiem.

Zysk EBITDA grupy sięgnął 851,1 mln zł i był jedynie o 0,8 proc. niższy niż konsensus PAP (857,8 mln zł). Wynik był natomiast o 11,1 proc. słabszy niż rok wcześniej.

Reklama

Grupa podała w raporcie, że na dynamikę wyniku EBITDA wpływ miał negatywny wpływ regulacji Roam Like at Home (RLAH), która przełożyła się na obniżenie marży uzyskiwanej na usługach roamingu międzynarodowego o 62 mln zł w ujęciu rok do roku.

"Historycznie ok. 30 proc. detalicznych przychodów roamingowych przypadało na trzeci kwartał - wpływ RLAH na ARPU w kolejnych kwartałach powinien się zmniejszyć" - czytamy w prezentacji.

W raporcie grupy zwrócono również uwagę na efekt wysokiej bazy zysku EBITDA w okresie porównawczym, związany z pozytywnym, jednorazowym zdarzeniem, jakim były dla grupy rozgrywki UEFA EURO 2016.

Przychody grupy Cyfrowego Polsatu wyniosły w trzecim kwartale 2,391 mld zł, rosnąc o 0,1 proc. rok do roku. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali przychodów na poziomie 2,374 mld zł.

W trzecim kwartale Cyfrowy Polsat wypracował 163 mln zł skorygowanych wolnych przepływów pieniężnych wobec 366 mln zł rok wcześniej. Spadek wynikał głównie z niższych przepływów z działalności operacyjnej - w trzecim kwartale 2017 roku wyniosły one 568 mln zł, a rok temu 765 mln zł. Grupa wydała na inwestycje (w ujęciu przepływów pieniężnych) 290 mln zł, co było zbliżone do ubiegłorocznych wydatków (274 mln zł). Na spłatę odsetek od kredytów i obligacji przeznaczono 124 mln zł, wobec 114 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z końcem września zadłużenie netto grupy wyniosło 10,33 mld zł, wobec 10,30 mld zł kwartał wcześniej, z czego 91 proc. stanowiły kredyty bankowe, a 9 proc. (1 mld zł) obligacje, których wykup przypada na 2021 rok. Wskaźnik całkowitego zadłużenia netto do długoterminowego zysku EBITDA wyniósł 2,83, wobec 2,74 kwartał wcześniej.

Na koniec września grupa Cyfrowego Polsatu świadczyła klientom 16.410.325 mln usług, czyli o 0,8 proc. (ponad 135 tys. usług) mniej niż rok wcześniej.

Podobnie jak w poprzednich kwartałach spadek liczby usług miał miejsce w segmencie przedpłaconym (prepaid), co wynikało z wprowadzonego w tym roku obowiązku rejestrowania kart SIM. W samym trzecim kwartale liczba świadczonych usług w modelu przedpłaconym spadła o 18,4 proc. rok do roku do 2.880.161. Większość tej bazy stanowiły usługi telefonii komórkowej (2.623.950), w przypadku których spadek sięgnął 18.6 proc. Średnie miesięczne przychody na usługę prepaid (ARPU) wzrosły o 8 proc. do 20,2 zł.

Liczba usług kontraktowych świadczonych przez Cyfrowy Polsat wzrosła rok do roku w trzecim kwartale o 3,9 proc. do 13.530.164. Wzrosty miały miejsce zarówno w przypadku telefonii komórkowej (6.864.787 mln usług na koniec września, wzrost o 3,8 proc. rok do roku), płatnej telewizji (4.882.505 usług, wzrost o 4,3 proc.) jak i usłudze internetu (1.782.872 usług, wzrost o 3,5 proc.). Średnie miesięczne przychody na klienta usług abonamentowych grupy (ARPU) spadły o 0,2 proc. do 88,4 zł.

W prezentacji podano, że 248 tys. dodatkowych usług telefonii komórkowej to efekt korzystnego wpływu strategii pakietyzacji usług, wspartego przejściowo zintensyfikowaną migracją klientów segmentu prepaid.

Liczna klientów usług pakietowych wzrosła o 17 proc. rok do roku, do 1,444 mln. Na koniec września 25 proc. wszystkich klientów Cyfrowego Polsatu korzystało z usług pakietowych, wobec 21 proc. przed rokiem i 24 proc. kwartał wcześniej.

Na koniec września grupa świadczyła średnio 2,34 usług na klienta. Rok wcześnie wskaźnik ten wynosił 2,22, a kwartał wcześniej 2,31.

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej wypracował w trzecim kwartale 306 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 5 proc. Jednocześnie koszty operacyjne segmentu wzrosły o 10 proc. do 215 mln zł, przez co wynik EBITDA spadł o 29 proc. do 91 mln zł. Marża EBITDA obniżyła się o 10 pkt. proc. do 29,9 proc.

Udział grupy Polsatu w oglądalności telewizyjnej w trzecim kwartale spadł do 24,4 proc. wobec 24,5 proc. rok wcześniej. Udział w rynku reklamy wzrósł natomiast do 28,6 proc. z 27,3 proc. Spółka szacuje, że w trzecim kwartale wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji spadły do 809 mln zł z 815 mln zł rok wcześniej, podczas gdy grupa Telewizji Polsat odnotowała wzrost przychodów do 231 mln zł z 222 mln zł.

W prezentacji grupa podała, że wyniki segmentu znalazły się pod wpływem efektu wysokiej bazy wynikającej z sukcesu finansowego UEFA EURO 2016 transmitowanego na antenach TV Polsat w drugi i trzecim kwartale 2016 roku.

Poniżej przedstawiamy wyniki Cyfrowego Polsatu w zestawieniu z konsensusem PAP.

3Q2017 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2017 rdr
Przychody 2390,9 2374,0 0,7% 0,1% -3,2% 7249,9 0,8%
EBITDA 851,1 857,8 -0,8% -11,1% -11,7% 2744,6 0,2%
EBIT 421,9 407,6 3,5% -6,1% -18,4% 1396,1 9,1%
Zysk netto 242,9 246,3 -1,4% -12,7% -16,5% 813,5 17,7%
marża EBITDA 35,6% 36,1% -0,54 -4,48 -3,43 37,86% -0,21
marża EBIT 17,6% 17,4% 0,29 -1,16 -3,29 19,26% 1,48
marża netto 10,2% 10,6% -0,39 -1,49 -1,62 11,22% 1,61
Dowiedz się więcej na temat: Cyfrowy Polsat

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »