10 zasad na sylwestra

Czy wiesz, że nieudaną imprezę sylwestrową możesz reklamować, a np. jej organizator ponosi odpowiedzialność za pozostawione w szatni płaszcze? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o przysługujących nam prawach.

Kupując zorganizowaną imprezę sylwestrową zawieramy umowę. Często jej najprostszym potwierdzeniem jest bilet wstępu. W gorączce sylwestrowych przygotowań pamiętajmy nie tylko o tym, żeby efektownie wyglądać, ale też o naszych prawach i obowiązkach.

Umowa najlepiej na piśmie - spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą. Doprecyzujmy szczegóły zabawy, np. liczbę ciepłych dań, napojów, rodzaj oraz formę muzyki.

Szczegółowe warunki realizacji umowy - określ, z kim ją zawierasz, koszt wykonania usługi i termin realizacji oraz kary wynikające z niewywiązania się organizatora z umowy.

Reklama

Usługi i ich wykonanie - jeżeli zamierzasz skorzystać z usług fryzjera, kosmetyczki, krawca czy pralni, pamiętaj, że cenniki powinny być umieszczane w miejscach ogólnodostępnych i widocznych dla konsumentów, a ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu świadczenia.

Nienależyte wykonanie usługi - niezgodną z ustaleniami fryzurę, makijaż czy zabieg kosmetyczny możemy reklamować. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin dokonania tej czynności. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn, mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty.

Pamiętajmy, odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna (np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę itp.). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.

Rezygnacja może być kosztowna - zakup biletu na zabawę, wykupienie wycieczki połączonej z sylwestrem zobowiązuje - również klienta. Nagła rezygnacja, rozmyślenie się w ostatniej chwili może wiązać się z poniesieniem części lub całości ceny biletu.

W każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto pamiętać, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy - miejsca, ceny, programu itp. - doszło z winy organizatora, to powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.

Tym, którzy zamierzają spędzić sylwestra na stoku, Urząd przypomina, że za niewykorzystany karnet, z powodu m.in. pogorszenia warunków atmosferycznych czy awarii wyciągu, należy się zwrot pieniędzy - proporcjonalnie do niewykorzystanych zjazdów.

Pozostawione w szatni rzeczy powinny być bezpieczne - w kinach, teatrach czy klubach widnieje napis, zgodnie z którym w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności. Jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni - nie tylko wtedy, gdy jest płatna.

Organizator nie dotrzymał umowy? Reklamuj! Jeżeli usługa została wykonana niezgodnie z umową, należy złożyć reklamację do organizatora.

Materiały pirotechniczne - jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz są używane zgodnie z instrukcją - nie stanowią zagrożenia. Kupując materiały pirotechniczne sprawdź, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim.

Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupisz fajerwerki sprawdź, czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobacz czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają.

Pomoc w nagłych przypadkach - jeżeli przedsiębiorca nie chce respektować praw, poproś o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów.

Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: organizator | przedsiębiorca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »