30 mld zł na budowę dróg
30 mld zł - tyle ma kosztować realizacja najważniejszych inwestycji drogowych w kraju w najbliższych czterech latach. Środki będą pochodzić z budżetu, pożyczek, środków unijnych, prywatnych i kasy Krajowego Funduszu Drogowego.
Rachunek sporządziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Z obliczeń wynika, że jeśli mają zostać zrealizowane najważniejsze inwestycje drogowe zaplanowane przez rząd Kazimierza Marcinkiewicza to trzeba będzie znaleźć na ten cel 30 mld zł. Zakres planowanych robót obejmuje:
- budowę autostrady A1
- kontynuację budowy ciągów autostrad A2 i A4
- budowę drogi ekspresowej S-3: Szczecin- Gorzów Wlkp- Zielona Góra-Legnica
- budowę drogi ekspresowej S-8/19: Suwałki-Białystok-Lublin-Rzeszów
- rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej S-8: Wrocław-Łódź-Warszawa.
Koszty
GDDKiA szacuje, że koszty budowy:
- autostrady A1 (564 km) na około 11 mld 280 mln zł,
- autostrady A2 (199 km) na około 3 mld 980 mln zł
- autostrady A4 (122 km) na około 2 mld 440 mln zł
- drogi ekspresowej S-3 (322 km) na około 4 mld 830 mln zł
- drogi ekspresowej S-8/19 (543 km) na około 8 mld 145 mln zł.
Łącznie koszt tych inwestycji przekracza nieco 30 mld zł. Oszacowanie kosztów rozpoczęcia prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej S-8 Wrocław-Łódź-Warszawa, nie jest obecnie możliwe - informuje GDDKiA.
Według jej przewidywań, do roku 2010 na inwestycje drogowe będzie można przeznaczyć 38,1 mld zł. Ze środków budżetowych ma pochodzić 7,3 mld zł, z pożyczek (Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy) 3 mld zł, ze środków unijnych 14 mld zł, z Krajowego Funduszu Drogowego (opłata paliwowa, obligacje) 7,5 mld zł, ze środków prywatnych 6,3 mld zł.