Agora przedstawia fatalne prognozy dla prasy

- Grupa Agory miała w pierwszym kwartale 2013 roku 1,5 mln zł straty netto przypadającej na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 1,5 mln zł straty netto w I kw. 2012 r. Strata netto okazała się niższa niż oczekiwania analityków, którzy spodziewali się 4,7 mln zł straty w pierwszym kwartale.

Strata operacyjna grupy Agory w I kw. 2013 roku wyniosła 0,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 2,1 mln zł straty. Zanotowana strata operacyjna okazała się niższa niż oczekiwania analityków, gdyż konsensus zakładał 5,7 mln zł straty EBIT W pierwszym kwartale.

EBITDA operacyjna Agory wyniosła 25,7 mln zł wobec 21,9 mln zł w analogicznym okresie 2012 roku.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Agory wyniosły w I kw. 2013 roku 261,8 mln zł wobec 281 mln zł rok wcześniej i były zgodne ze średnią prognoz rynkowych, która zakładała 262 mln zł.

Reklama

Wpływy ze sprzedaży usług reklamowych Agory w I kw. 2013 r. zmniejszyły się o 14,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r. i wyniosły 127,1 mln zł.

"Do tego spadku przyczyniły się głównie niższe o 14,1 mln zł przychody ze sprzedaży reklam w Gazecie Wyborczej. Niższe przychody reklamowe odnotowały również segmenty Reklama Zewnętrzna, Czasopisma oraz Radio. W omawianym okresie przychody reklamowe wzrosły w segmentach Kino i Internet" - napisano w raporcie.

Przychody segmentu Internet ze sprzedaży reklam wzrosły o 1,0 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2012 r. W segmencie Kino wartość przychodów ze sprzedaży reklam zwiększyła się do 5,6 mln zł.

W pierwszym kwartale 2013 r. wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw Agory wyniosła 35,6 mln zł i była niższa o 16,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r.

W pierwszym kwartale 2013 r., przychody ze sprzedaży biletów do kin w sieci Helios wyniosły 35,2 mln zł i były o 6,4 proc. niższe niż w analogicznym okresie 2012 r. W omawianym okresie, w kinach sieci Helios zakupiono blisko 2,1 mln biletów czyli o 1,9 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2012 r. przy szacowanym spadku frekwencji na rynku w wysokości 8,5 proc.

Przychody z pozostałej sprzedaży Agory wyniosły 63,9 mln zł i wzrosły o 23,8 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2012 r.

"Przyczyniły się do tego przychody z dystrybucji filmu Drogówka oraz Być jak Kazimierz Deyna w segmencie Kino oraz wyższe przychody ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym" - podano.

Przychody z dystrybucji filmowej wygenerowane przez spółkę Next Film, wyniosły w pierwszym kwartale 2013 r. 8,5 mln zł.

W pierwszym kwartale 2013 r. koszty operacyjne netto Agory wyniosły 262,1 mln zł i zmniejszyły się o 7,5 proc.

"Oszczędności na kosztach operacyjnych wynikają głównie z niższych o 15,6 proc. kosztów zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów w rezultacie ograniczenia wolumenu produkcji wydawnictw. Kolejną pozycją, która istotnie wpłynęła na ograniczenie kosztów operacyjnych są niższe o 9,3 proc. koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. (...) O 35,7 proc. ograniczone zostały wydatki na reprezentację i reklamę" - podano w raporcie.

Na koniec marca 2013 r. Agora dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 249,8 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 204,5 mln zł oraz 45,3 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe.

Na koniec marca 2013 r. zadłużenie kredytowe Agory wyniosło 191,4 mln zł (w tym zadłużenie grupy Helios obejmujące kredyty bankowe i zobowiązania finansowe z tytułu leasingu w wysokości 121,9 mln zł).

Agora podtrzymała prognozę 5-8 proc. spadku rynku reklamy w 2013 r. Jednocześnie spółka obniżyła szacunki dotyczące reklamy outdoor do 7-10 proc. spadku wobec 3-6 proc. spadku prognozowanego wcześniej - podała Agora w raporcie.

Agora podtrzymała również pozostałe szacunki dotyczące rynku reklamy. Spadki w kluczowym dla spółki segmencie dzienników wyniosą 22-25 proc., z kolei spadki w segmencie czasopism sięgną 13-16 proc. Spółka jednocześnie podała, że w 2013 r. negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w wersji drukowanej utrzymają się.

Według szacunków spółki o 7-10 proc. spadną wydatki na reklamę w telewizji, a o 4-7 proc. w radiu.

Rok 2013 na plusie zakończy internet, który zyska 2-5 proc. oraz kino, gdzie spodziewany jest wzrost rzędu 0-3 proc. W raporcie podano również, że w opinii Agory, liczba sprzedanych biletów w polskich kinach w 2013 r. nie powinna znacząco różnić się od tej z 2012 r.

Poniżej przedstawiamy wyniki grupy Agory w pierwszym kwartale 2013 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP.

 w mln zł I kw. '13  konsensus PAP  różnica 
zysk netto       -1,5           -4,7    -68,1%
EBIT             -0,3           -5,7    -94,7%
przychody       261,8          262,0     -0,1%

I kw. '13 I kw. '12 różnica zysk netto -1,5 -1,5 0,0% EBIT -0,3 -2,1 -85,7% przychody 261,8 281,0 -6,8%

Komentarz analityków BDM:

Agora zaprezentowała słabe wyniki ze względu na trudne otoczenie w głównych segmentach biznesowych. Na poziomie EBIT strata wyniosła jednak mniej niż się spodziewaliśmy. Strata EBIT wyniosła 0.3 mln PLN, podczas gdy my zakładaliśmy 4.6 mln PLN. EBITDA w tym okresie wyniosła 25.7 mln PLN, przy naszych oczekiwania nich na poziomie 20.5 mln PLN. Zwracamy uwagę, że istotny wpływ na wykazane lepsze dane miał sukces filmowy "Drogówki", którego Agora była koproducentem.

Przed publikacją wyników spółka podała także do wiadomości, że zarząd nie będzie rekomendował wypłaty dywidendy. Może to być negatywne zaskoczenie dla inwestorów, gdyż oczekiwano utrzymania polityki dywidendowej na poziomie 0.25-0.5 PLN/akcje. Zwracamy jednak uwagę, że w obecnych warunkach możliwy jest inny scenariusz i liczymy na ogłoszenie przez spółkę programu skupu akcji własnych z rynku (wg nas w średnim terminie efekt tego programu mógłby być bardziej pozytywny dla kursu niż wypłata dywidendy).

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »