Reklama

Agora za rok chce mieć 30 tys. płatnych subskrybentów serwisów online "GW"

Agora za rok chce mieć ok. 30 tys. płatnych subskrybentów serwisów internetowych związanych z "Gazetą Wyborczą". W ciągu kilku lat spółka chce, aby minimum 10 proc. ogółu odwiedzających jej serwisy decydowało się na wykupienie płatnego dostępu - poinformowali we wtorek przedstawiciele Agory.

- Patrząc na serwisy takich tytułów jak "The New York Times" czy "Die Welt" widać, że odsetek liczby użytkowników, którzy decydują się na wykupienie opcji szerszego płatnego serwisu oscyluje w granicach od 10 proc. do kilkunastu proc. - powiedział na konferencji Maciej Nowak, dyrektor cyfrowego działu wydawniczego Agory.

Reklama

- Taki jest również nasz cel. Osiągnięcie podobnych poziomów jest jednak kwestią co najmniej kilku lat - dodał.

Wojciech Fusek, zastępca redaktora naczelnego i dyrektor wykonawczy ds. cyfryzacji "Gazety Wyborczej", dodał, że za rok Agora chce mieć ok. 30 tys. płatnych subskrybentów serwisów online związanych z "Gazetą Wyborczą".

- Spodziewam się, że pierwsze kilka miesięcy od wprowadzenia nowej oferty będzie związane z dużą fluktuacją przychodzących i odchodzących użytkowników. W dłuższym okresie powinna się jednak pojawić stabilizacja i budowanie wzrostu zarówno liczby odwiedzających nasze serwisy odpłatnie, jak i nieodpłatnie - powiedział.

- Liczba użytkowników naszych cyfrowych treści na wszystkich platformach dystrybucji, w tym w systemie Piano Media, wynosi ok. 10 tys. Naszym celem, do którego będziemy dążyć, jest to, aby w ciągu roku liczba płatnych subskrybentów wzrosła do ok. 30 tys. Wówczas będziemy bardzo zadowoleni. Czy tak się na pewno stanie, ciężko obecnie wyrokować - dodał.

Fusek poinformował również, że obecni subskrybenci serwisów "GW", korzystający z systemu Piano Media, dostali automatycznie dostęp do podstawowego pakietu dostępu do tych serwisów w ramach nowej oferty.

- Widzieliśmy, że serwisy "Gazety Wyborczej" stanowiły największy udział w pakiecie Piano Media. Wprowadzenie własnej oferty pozwoli nam na optymalizację procesu dotarcia do naszych użytkowników. Zastosowaliśmy model zamknięcia serwisów w technologii "metric paywall", co stanowi kompromis, pomiędzy wpływami z reklam i z płatnych subskrypcji - powiedział.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

We wtorek Agora wprowadziła system limitowanego darmowego dostępu do cyfrowych treści znajdujących się na serwisach związanych z "Gazetą Wyborczą". W każdym miesiącu czytelnicy będą mogli bezpłatnie przeczytać do 10 dowolnych artykułów. Po przekroczeniu limitu będą oni mogli z kolei wykupić jeden z trzech pakietów cyfrowej prenumeraty.

Od września 2012 r. najważniejsze treści z "Gazety Wyborczej" i jej dodatków były udostępnione odpłatnie w modelu Piano Media.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

- - - - -

Komentarz eksperta

W opinii analityka UniCredit CAIB Przemysława Sawali-Uryasza kierunek zmian w dystrybucji treści cyfrowych obrany przez Agorę jest słuszny, choć początkowo nie będzie miał on istotnego przełożenia na jej wyniki finansowe.

- Wydaje mi się, że Agora umieściła sporo zaworów bezpieczeństwa w postaci możliwości darmowego dostępu z serwisów społecznościowych i wyszukiwarek. Umożliwiają one monitoring i otwierają opcję szybkiej reakcji, jeśli zamknięcie treści zaskutkowałoby zmniejszeniem ruchu w serwisach "GW". Do tego sam paywall jest dość elastyczny w obszarze generatorów ruchu - treści wideo i foto są dostępne, a zamknięciu ulegają tylko artykuły i to po wyczerpaniu puli 10 miesięcznie - powiedział Sawala-Uryasz.

- Odczytuję to jako element próby rynku, zbadania sytuacji. Początkowo nie oczekiwałbym istotnego przełożenia finansowego. Jednak jest to podążanie z globalnymi trendami i modelami stosowanymi przez wiodących światowych wydawców. Kierunek wydaje się słuszny - dodał.

Dowiedz się więcej na temat: Gazeta Wyborcza | Agora SA

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »