Balice coraz nowocześniejsze
Prace budowlane rozpoczęły się tam w lipcu. Parking wielopoziomowy to jeden z elementów wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska Kraków-Balice. Zlokalizowany będzie naprzeciwko obecnego budynku terminala międzynarodowego. Jest to część kompleksowej inwestycji, która zakłada rozbudowę terminala międzynarodowego oraz budowę hotelu, który mieścić się będzie naprzeciw obecnego budynku cargo.
Zgodnie z projektem, parking o kubaturze 98 817,73 m3 będzie mieć 27 927,3 m2 powierzchni użytkowej. Oznacza to, że na 5 kondygnacjach rozmieszczonych będzie aż 863 miejsc parkingowych. Dla porównania, na dotychczasowym parkingu mieściło się 500 samochodów. Całość projektu zakłada połączenie parkingu z budynkiem terminala za pomocą kładki umieszczonej na wysokości drugiej kondygnacji. Takie rozwiązanie umożliwi pasażerom przemieszczanie się suchą stopą pomiędzy budynkami terminala a parkingiem. Realizacja kładki będzie możliwa dopiero po zatwierdzeniu projektu budynku hotelowego.
Koszt inwestycji to 57 310 000 zł netto. Budowa w całości finansowana jest ze środków finansowych spółki. Prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II w Krakowie, Jan Pamuła, mówi: - Zaplecze parkingowe to jeden z istotnych czynników decydujących o postrzeganiu lotniska. Dynamiczny rozwój portu w ostatnich latach sprawił, że koniecznym stało się zaprojektowanie nowego parkingu. Wierzę, że nasi pasażerowie już w lipcu 2009 będą mogli korzystać z nowego obiektu. To największa inwestycja realizowana przez krakowski port w tym roku.
Według planów, do budowy parkingu potrzebnych będzie 2700 ton stali i około 25 000 m3 betonu. Prace trwać będą 10 miesięcy i zakończą w lipcu 2009. Konstrukcja parkingu wielopoziomowego to monolityczny szkielet żelbetowy, jego wymiary w osiach konstrukcji: długość 121,28m, szerokość: 55,24m. Na wysokość budynku składają się 5 kondygnacji nadziemnych o wysokości 3,20 m każda. Budynek parkingu jest nieogrzewany i nieobudowany. Ze względów estetycznych budynek będzie posiadał ażurową obudowę z siatki stalowej nierdzewnej od strony północnej, od strony wschodniej zaprojektowano stalowe konstrukcje wsporcze umożliwiające zawieszenie wielkoformatowych reklam wykonanych na siatkach solwentowych. Od strony południowej ścianę zewnętrzną parkingu zaprojektowano w formie ażurowego ekranu akustycznego. Konstrukcja została przygotowana do nadbudowy w przyszłości kolejnych 3 kondygnacji. Układ funkcjonalny parkingu został oparty na układzie półpoziomów użytkowych, dostępnych dla pojazdów za pomocą ramp. Niezależny wjazd i wyjazd będzie kontrolowany i zostanie wyposażony w urządzenia do poboru opłat. Ruch pieszy odbywać się będzie po płaszczyznach poziomych.
Parking w liczbach:
Liczba kondygnacji - 5
Liczba samochodów - 863 miejsc parkingowych
Kubatura obiektu - ok. 98 817,73 m3
Powierzchnia użytkowa parkingu po wykonaniu 5 kondygnacji - ok. 27 927,3 m2
Przewidywana ilość użytej stali: ok. 2 700 t
Przewidywana ilość zużytego betonu: ok. 25 000 m3
Wysokość obiektu (liczona bez masztów oświetlenia zewnętrznego): 17.5m n.p.t.
Stawia - Inter-Bud.
(KM)