Biznesmeni nie wierzą w swój produkt

Polscy przedsiębiorcy krytycznie oceniają swoje firmy - wynika z badań Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Narzekają najczęściej na małe szanse rynkowe swoich produktów.

Polscy przedsiębiorcy krytycznie oceniają swoje firmy - wynika z badań Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Narzekają najczęściej na małe szanse rynkowe swoich produktów.

Mniej niż połowa (45 proc.) właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje chęć rozwoju swojej firmy. Ponad połowa (55 proc.) nie zgłasza takiego zamiaru. Przedsiębiorcy, którzy nie widzą możliwości rozwoju swoich firm, dość nisko postrzegają swój produkt. Często nie widzą potrzeby dalszego rozwoju, a jeśli tego chcą, nie mają na to środków - powiedział PAP ekspert PKPP Jeremi Mordasewicz. Dopiero na czwartym miejscu jako barierę rozwoju przedsiębiorcy wymieniali dekoniunkturę gospodarczą.

Mordasewicz uważa, że sytuacja firm nie jest taka zła. Ponad połowa (55 proc.) badanych przedsiębiorstw nie deklaruje zamiaru zwiększenia kapitału własnego, 27 proc. z nich spodziewa się jego wzrostu, a 18 proc. - spadku. Wzrostu majątku trwałego oczekuje 21 proc., 8 proc. - spadku. Zdecydowana większość (71 proc.) deklaruje pozostawienie majątku na takim samym poziomie.

Reklama

Na pytanie, w co zainwestują środki z powiększenia majątku trwałego, 55 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że na zwiększenie produkcji; 23 proc. - na zmianę technologii, 7 proc. - na zakup patentów i licencji, także 7 proc. na dywersyfikację produkcji. Aż 82 proc. polskich przedsiębiorstw pieniądze na rozwój swojej firmy czerpie z zysków przedsiębiorstwa. Jedynie 18 proc. korzysta z kredytów komercyjnych, 12 proc. - kredytów preferencyjnych, 9 proc. z leasingu i tyle samo z pożyczek od rodziny.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: firmy | biznesmeni | przedsiębiorcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »