Brakuje zawodowych kierowców. Szef MI ma pewien pomysł

We wtorkowy poranek minister infrastruktury był gościem w "Porannej rozmowie w RMF FM". Dariusz Klimczak został zapytany m.in. o pomysł na uporządkowanie systemu opłat za autostrady. Szef resortu infrastruktury zwrócił uwagę na coraz większy problem, jakim jest brak kierowców zawodowych. - Warto się zastanowić (...), czy obniżyć wiek, który dopuszcza do kierowania pojazdami ciężarowymi - powiedział Klimczak.

Prowadzący program zapytał szefa Ministerstwa Infrastruktury (MI) o to, co z opłatami za autostrady. - Będzie jakiś wspólny system tych opłat, czy będziemy co roku (...) płacić więcej i więcej? - doprecyzował. - Jesteśmy uzależnieni od tego systemu, który został wprowadzony lata temu - powiedział Dariusz Klimczak. 

Szef MI o opłatach na autostradach. Zapowiedział zmiany

- Wiemy, że na kilku odcinkach autostrad w Polsce mamy koncesjonariuszy. Odcinek Kraków-Katowice, (...) tam jest prywatny koncesjonariusz i według umowy, która nie jest najlepsza i została zawarta wiele lat temu, on może zmieniać te ceny wielokrotnie - stwierdził. - W 2027 r. ma to się skończyć, ale pamiętajmy, że mamy jeszcze dwa inne odcinki - w Wielkopolsce i Kujawsko-Pomorskim, gdzie jeszcze koncesje będą trwały - dodał Dariusz Klimczak. 

Reklama

A co z odcinkiem A4 od 2027 r.? - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze nie wydała rekomendacji, decyzja nie zapadła. Naszym słuchaczom mogę przekazać, że na pewno te opłaty nie będą takie wysokie jak te, które są ustalane przez prywatnego koncesjonariusza - podkreślił szef MI. 

Odpowiadając na pytanie jednego ze słuchaczy, dotyczące tego, kiedy pojawią się konkrety dotyczące budowy drugich torów pomiędzy Kutnem a Łodzią, Dariusz Klimczak zdradził, że "w uzgodnieniach na etapie resortu rozmawiał z ekspertami i jest potrzeba wybudowania drugiego toru". - Tę decyzję chcemy wkomponować w aktualizację nowego Krajowego Planu Kolejowego. To jest jeden z priorytetów, który chcemy zrealizować - dodał. Dopytywany o termin podkreślił, że "jeżeli decyzja zapadnie w tym roku, to proces budowlany potrwa kilka lat". 

Powstanie lotnisko w Białymstoku? Klimczak: Powtórka z Radomia

Kolejny słuchacz zapytał o to, dlaczego nie ma lotniska w Białymstoku. - Na to pytanie dzisiaj nie odpowiem. Znam ten temat - przyznał. Dopytywany o to, czy rząd myśli nad lotniskiem w Białymstoku Dariusz Klimczak odpowiedział, że "nie". - Tu nie ma żadnych koncepcji, ale to nie znaczy, że np. parlamentarzyści z woj. podlaskiego nie pytają nas o to. Tam sprawa utknęła w martwym punkcie przez jakieś decyzje administracyjne - wyjaśnił.  

- Ja nie wykluczam, że podjąć temat można, natomiast budowa lotnisk w Polsce musi polegać na racjonalnych decyzjach. Nie pozwolę nigdy na to, żeby nastąpiła powtórka z Radomia, że mamy ważnego posła z Radomia i budujemy za setki milionów lotnisko - dodał szef MI. 

Obniżenie wieku uprawniającego do kierowania pojazdami ciężarowymi

Dariusz Klimczak został zapytany również o prawo jazdy dla 17-latków. - To nie jest jakaś decyzja kontrowersyjna, ponieważ w siedmiu innych państwach Unii Europejskiej 17-latkowie mogą prowadzić samochody. Tak jest m.in. w Niemczech, we Francji, w Austrii czy Danii - powiedział. 

- Mało tego, ja uważam, że warto się zastanowić podczas tych konsultacji, czy obniżyć wiek, który dopuszcza do kierowania pojazdami ciężarowymi. Przewoźnicy w Polsce narzekają na brak kierowców, w ogóle polska gospodarka narzeka na brak kierowców. Kwestia związana z 17-latkami to też jest po części także zapotrzebowanie polskiej gospodarki - dodał szef MI. 

- Jeżeli chodzi o pojazdy ciężarowe, to tutaj na pewno nie chodzi o 17-latków, ale myślimy o 20-latkach i odpowiednim stażu na pojeździe osobowym. To jest w fazie rozmów. (...) Pamiętajmy, że z danych, które dzisiaj przedstawiają nam przewoźnicy wynika, że w Polsce brakuje około 150-200 tys. zawodowych kierowców - podkreślił Dariusz Klimczak. Przypomnijmy, że obecnie, poza pewnymi wyjątkami, kandydat musi mieć ukończone 21 lat, żeby rozpocząć kurs na prawo jazdy kat. C. 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »