Ile zarabia kierowca C+E? Brakuje ich coraz bardziej, stawki są wysokie

Rynek transportowy zmaga się z poważnymi problemami, ponieważ już od dłuższego czasu brakuje rąk do pracy. Doświadczeni kierowcy ciężarówek mogą liczyć na atrakcyjne zarobki, niestety okazuje się, że dla niektórych wysoka pensja to nie wszystko. Ile zarabia kierowca tira w 2024 roku, jak nim zostać i dlaczego Polacy coraz rzadziej wybierają ten zawód? Odpowiadamy.

Brakuje kierowców ciężarówek. Nie zachęca ich nawet pensja

Firmy transportowe w Polsce nieustannie szukają kierowców tirów i, jak się okazuje, nawet pomimo podwyżek pensji nie ma chętnych do pracy. Problem ten dotyczy jednak nie tylko Polski, ale i całego świata. Według Światowej Organizacji Transportu Drogowego dziś brakuje już 3 mln kierowców na rynku. W ciągu najbliższych 5 lat liczba ta może zwiększyć się nawet dwukrotnie. Jeżeli w Europie trend ten nie ulegnie zmianie, to w ciągu najbliższych 5 lat może brakować nawet 745 000 kierowców.

Raport Branżometru Inelo przygotowany we współpracy z Polskim Instytutem Transportu Drogowego pokazuje, że z problemem braku kierowców boryka się aż 70 proc. polskich firm transportowych. Szacuje się, że polski rynek potrzebuje co najmniej 150 000 kierowców.

Reklama

Problemem jest także to, że młodzi kierowcy niechętnie decydują się na taką branżę. Potwierdza to raport Transport Drogowy w Polsce w 2023 roku, który pokazuje, że struktura wiekowa kierowców ciężarówek jest przesunięta w kierunku starszych grup wiekowych. Zgodnie z raportem w Polsce 35 proc. kierowców ma co najmniej 50 lat, czyli o 7 punktów procentowych więcej niż średnio w innych branżach.

Potwierdza to również prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński w rozmowie z RMF FM: - Średnia wieku kierowcy jest znacznie większa niż pracowników w innych zawodach. Wynosi teraz ponad 45 lat - stwierdził. 

Firmy transportowe próbują radzić sobie z brakami kadrowymi, zatrudniając cudzoziemców. Z informacji podanych na portalu RMF24 pod koniec 2023 roku wynika, że w polskich firmach transportowych pracuje coraz więcej kierowców z Białorusi. Rok temu było ich 28 000, teraz liczba ta wynosi już ponad 58 000. Jako kierowcy coraz częściej przedsiębiorcy decydują się również na zatrudnienie pracowników z Kazachstanu. W 2022 r. było ich niespełna 100, pod koniec 2023 r. było to już prawie 1000 pracowników.

Ile zarabia kierowca tira w Polsce w 2024 roku?

Z raportu przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego w 2023 r. wynika, że w 2022 roku kierowcy samochodów ciężarowych zarabiali średnio 7671 zł netto.

W 2024 roku została podniesiona stawka przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowcy z kwoty 6935 zł do 7824 zł. W praktyce, jak mówi Łukasz Włoch, główny ekspert ds. analiz i rozliczeń w Inelo, kierowcy w transporcie międzynarodowym zarabiają średnio od około 8500 do 11 000 zł netto.

Ostateczna kwota zależna jest oczywiście od danej firmy transportowej, jednak ze względu na to, że kierowców wciąż brakuje, to wiele firm oferuje atrakcyjne wynagrodzenia, które na pierwszy rzut oka powinny zachęcić kandydatów na kierowców. Niestety wcale się tak nie dzieje.

Polacy nie chcą pracować jako zawodowi kierowcy

Jak się okazuje, wysokie zarobki nie są wystarczającym powodem do tego, aby przybywało chętnych do pracy. Dużym problemem jest przede wszystkim wysoki koszt kursów na prawo jazdy kategorii C oraz C+E, który musi ponieść potencjalny kandydat. Takie kursy to koszt od 10 000 do nawet 15 000 zł, co dla wielu osób jest zbyt wysokim kosztem. Jedną z metod stosowanych przez pracodawców do zachęcenia potencjalnych kandydatów jest w związku z tym ufundowanie im zdobycia uprawnień. 

Problemem w branży transportowej są również zbyt wysokie wymagania pracodawców oraz brak wyrozumiałości. Do tego dochodzi jeszcze nienormowany wymiar pracy i duża ilość czasu, którą spędza się poza domem. W dzisiejszych czasach wiele młodych osób ceni sobie work-life balance, którego niestety nie da się tak prosto utrzymać będąc kierowcą ciężarówki.

Ile lat musi mieć kierowca ciężarówki?

Aby zostać kierowcą ciężarówki, konieczne jest uzyskanie odpowiednich uprawnień. Wśród nich wymienia się prawo jazdy kategorii C, które pozwala na prowadzenie pojazdów o masie nieprzekraczającej 3,5 tony z przyczepą lekką o masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg oraz prawo jazdy kategorii C+E, która daje uprawnienia do prowadzenia zespołem pojazdów z ciężką przyczepą o masie większej niż 750 kg.

Do udziału w kursie na prawo jazdy kategorii C upoważniona jest osoba, która ukończyła 21. rok życia lub 18. rok życia, pod warunkiem ukończenia kursu kwalifikacji wstępnej. Obowiązkowo trzeba również posiadać ważne prawo jazdy kategorii B.

Z kolei udział w kursie na prawo jazdy kategorii C+E może wziąć osoba, która ukończyła 21. lub 18. rok życia (pod warunkiem ukończenia pełnego kursu kwalifikacji wstępnej) oraz posiada ważne prawo jazdy kategorii B i kategorii C.

Jak zostać kierowcą samochodu ciężarowego?

Każdy kandydat do kursu na prawo jazdy kategorii C i C+E musi przejść kwalifikację lekarską i uzyskać zaświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów określonego typu.

Następnie kandydat przystępuje do wybranego przez siebie kursu lub bierze udział w kursie łączonym (kategoria C, kategoria C+E). Każdy kurs podzielony jest na część praktyczną i teoretyczną oraz kończy się egzaminem. Samo ukończenie kursu nie daje jednak uprawnień do pracy zarobkowej jako kierowca ciężarówki. Dodatkowo kandydaci muszą ukończyć kurs kwalifikacji wstępnej (pełny lub przyspieszony).

Kurs kwalifikacji pełnej składa się z 260 godzin teoretycznych i 20 godzin praktycznych, zaś kurs kwalifikacji przyspieszonej obejmuje 140 godzin zajęć łącznie. Szkolenie to również kończy się egzaminem. Dopiero po zdaniu egzaminu na kurs kwalifikacji wstępnej kierowca otrzymuje Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej, które jest ważne przez okres 5 lat.

Ponadto co 5 lat kierowca musi poddać się okresowej weryfikacji uprawnień, tj. badaniu lekarskiemu i psychologicznemu oraz wziąć udział w 35-godzinnym szkoleniu teoretycznym.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kierowca | praca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »