Reklama

Carrefour Polska wystawiony na sprzedaż! Grupa szuka nabywcy dla dwóch krajowych oddziałów

Jak ujawnił francuski magazyn "Challenges", szef Grupy Carrefour Alexandre Bompard rozpoczął poszukiwania chętnych na kupno polskiego i tajwańskiego oddziału firmy - napisały wiadomoscihandlowe.pl.

Sprawdź najnowsze promocje i korzystaj z listy zakupowej ding.pl

Według tego medium, proces rozpoczął się już kilka miesięcy temu i odbywa się przy zachowaniu najwyższej dyskrecji. Do audytu dwóch krajowych oddziałów Grupy Carrefour wynajęta została firma KPMG.

Jak podaje Reuters, sam Carrefour ujawnił w środę, że rozważa "możliwość konsolidacji, zbycia lub przejęcia zagranicznych spółek zależnych", ale nie podjął decyzji o sprzedaży aktywów. Rzeczniczka prasowa grupy wskazała, że Carrefour analizuje kondycję różnych krajowych oddziałów i zastanawia się nad możliwymi, przyszłymi działaniami konsolidacyjnymi, sojuszami lub dezinwestycjami.

Reklama

Przypomnijmy, że przed kilkoma miesiącami przejęciem całej Grupy Carrefour zainteresowane było francuskie Alimentation Couche-Tard, operator stacji paliw Circle K. Choć negocjacje były zaawansowane, to jednak zapowiedź francuskiego rządu, że zablokuje ewentualną transakcję, by utrzymać bezpieczeństwo żywnościowe kraju, storpedowała całą transakcję.

W Polsce na koniec pierwszego kwartału 2021 r. Carrefour zarządzał siecią 90 hipermarketów, 150 supermarketów, 697 sklepów convenience i 10 dyskontów Supeco - łącznie francuski detalista miał w naszym kraju 947 obiektów handlowych. Carrefour ma w Polsce również sklep internetowy oraz jest właścicielem i zarządcą centrów handlowych.

Sprzedaż Carrefoura w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. na polskim rynku wyniosła 494 mln euro. Cała Grupa Carrefour w pierwszym kwartale wygenerowała wzrost sprzedaży porównywalnej (like-for-like) o 4,2 proc. Ubiegły rok był szczególnie trudny dla wielkopowierzchniowych placówek handlowych grupy - również w Polsce - w związku z pandemią i zamrażaniem handlu w centrach handlowych. To właśnie w galeriach działa znaczna część hiper- i supermarketów Carrefoura.

Według ubiegłorocznej "Listy 500" dziennika "Rzeczpospolita" (zestawienie uwzględniające wyniki za 2019 r.) Carrefour Polska był dziewiątym największym pod względem przychodów podmiotem na rynku handlu FMCG w Polsce. Z 8,3 mld zł przychodów ze sprzedaży uplasował się za Jeronimo Martins Polska (Biedronka), Grupą Eurocash, Lidlem, PSH Lewiatan, PPHU Specjał, Auchan Polska, Kauflandem oraz spółką Żabka Polska. Większą sprzedaż od Carrefoura mieli także paliwowi giganci - PKN Orlen, Grupa Lotos i BP - jak również drogeryjny Rossmann.

Warto zauważyć, że Carrefour - choć działa omnikanałowo - to zarazem jest jedną z trzech ostatnich dużych sieci hipermarketowych w Polsce, obok Auchan i E.Leclerc. Czwarty czołowy gracz w tym formacie, Tesco, wycofał się z polskiego rynku, sprzedając 301 sklepów (hipermarketów kompaktowych i supermarketów) duńskiej Salling Group, czyli właścicielowi sieci Netto.

Ewentualna sprzedaż aktywów Carrefoura innym sieciom handlowym już obecnym w Polsce może być trudna i skomplikowana. UOKiK z pewnością przyjrzy się wnikliwie takiej transakcji, podobnie jak czynił to w przypadku przejęcia hipermarketów Real przez Auchan w 2014 r. (wówczas po długich analizach nakazano Francuzom odsprzedaż niektórych przejmowanych sklepów). Z kolei w przypadku niedawnej sprzedaży Tesco właścicielowi dyskontów Netto UOKiK dość niespodziewanie wydał zgodę bezwarunkową.

W przypadku gdyby kupnem Carrefour Polska zainteresowany był gracz, którego nie ma w Polsce, zgoda UOKiK na transakcję byłaby czystą formalnością. Pytanie tylko, czy ktoś wierzy jeszcze w świetlaną przyszłość hipermarketów w Polsce?

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Dowiedz się więcej na temat: Carrefour | handel

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »