CMR: W styczniu i lutym br. sprzedaż "małpek" spadła

W styczniu i lutym br. sprzedaż "małpek" spadła w małych sklepach o ok. 20 proc. rok do roku - wynika z danych CMR. Według agencji, ze względu na spadającą sprzedaż, cała kategoria wódek notuje niższą sprzedaż niż przed rokiem.

Jak przypomniało Centrum Monitorowania Rynku, wraz z początkiem 2021 r. w życie wszedł podatek na napoje słodzone uzależniony od zawartości cukru, a także na napoje alkoholowe o pojemności do 300 ml, uzależniony od zawartości alkoholu.

Według CRM, podatkowa opłata alkoholowa dotyka w głównej mierze rynku wódki, dla którego sprzedaż butelek o małych pojemnościach jest bardzo istotna. W sklepach małoformatowych, pojemności 90/100ml oraz 200ml odpowiadają za ok. 75 proc. wolumenu sprzedaży wódek smakowych oraz ok. 30 proc. wódek czystych.

Reklama

Z analizy Centrum wynika, że już w pierwszych tygodniach nowego roku widoczne były wzrosty cen wódek ze względu na nowy podatek.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Jeszcze pod koniec zeszłego roku klienci małych sklepów mogli nabyć 90/100ml wódki smakowej średnio w cenie 6 zł i 200ml za około 12 zł. Natomiast w lutym 2021 średnie ceny sięgają już odpowiednio 7 zł i 13,70 zł. Z kolei średnie ceny małpek czystych w ostatnich miesiącach zeszłego roku kształtowały się na poziomie 5,70 zł za 90/100ml oraz ok. 11,20 zł za 200ml, a w ostatnim miesiącu ceny te wzrosły odpowiednio do 6,80 zł i 13,50 zł - czytamy.

W ocenie analityków CRM, duże podwyżki cenowe powodują, że małe pojemności stały się mniej korzystne cenowo w stosunku do dużych butelek wódki. CMR podaje, że średnia cena półlitrowej wódki czystej to ok. 24 zł, a smakowej niecałe 27 zł. Zatem przed wprowadzeniem nowego podatku w przeliczeniu na litr małe pojemności były droższe o 10-15 zł w stosunku do butelek 0,5l. Natomiast po podwyżkach cenowych różnica ta wynosi już  20 zł, a dla niektórych wariantów sięga nawet 30 zł.

Według CRM zmiany cenowe mają bardzo istotny wpływ na sprzedaż małych pojemności wódki. W styczniu i lutym br. ilość sprzedawanych "małpek" w małych sklepach była o ok. 20 proc. niższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Nie większe spadki odnotowano w przypadku wódek czystych, gdzie sprzedaż zarówno 90/100ml jak i 200ml spada rok do roku o ponad 20 proc. W przypadku wódek smakowych najmniejsze pojemności raportują podobne spadki, jednakże "dwusetki" zaliczyły płytszy spadek sprzedaży o "jedyne" 8 proc. - podano.

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

Jak wskazują analitycy, różnice w wartości sprzedaży nie są aż tak duże, jak wolumeny, ze względu na wyższą cenę. Tym samym wartość sprzedaży czystych małpek w styczniu-lutym 2021 w stosunku do zeszłego roku była niższa o około 8 proc., a smakowych o około 4 proc.

Według analityczki danych sprzedażowych CRM Joanny Stankiewicz, sprzedaż dużych butelek wódki nie do końca rekompensuje spadki sprzedaży małpek. "Największy przepływ sprzedaży na większe pojemności widać w przypadku najtańszych wódek czystych. Tam wolumen sprzedaży pojemności 0,5l w roku 2021 jest o 30 proc. wyższy w stosunku do 2 pierwszych miesięcy roku poprzedniego" - wskazała.

Dodała, że dla średniego segmentu cenowego wódek czystych duże butelki sprzedają się w podobnych ilościach jak przed rokiem, natomiast dla wódek smakowych sprzedaż pojemności powyżej 300ml jest wyższa o jedyne 6 proc, gdzie w poprzednich latach obserwowana była podobna dynamika.

Ekspertka zwróciła uwagę, że sprzedaż wódki notowała w kilku ostatnich latach systematyczne wzrosty, napędzane coraz większą popularnością małych pojemności. "Wprowadzenie podatku małpkowego zatrzymało wzrostową dynamikę segmentu. Ze względu na spadającą sprzedaż małych pojemności, cała kategoria wódek notuje w sklepach małoformatowych dużo niższą sprzedaż niż przed rokiem" - zaznaczyła.

Ilościowo sprzedaży wódek czystych w dwóch pierwszych miesiącach br. jest niższa o ok. 5 proc. rdr, wartość wzrosła w tym czasie o 2 proc. Rynek trunków smakowych skurczył się o 11 proc. rdr, a jego wartość spadła o 2 proc. - podała Stankiewicz.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

***

PAP
Dowiedz się więcej na temat: wódka | alkohol | akcyza na alkohol
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »