Część linii kolejowych dla samorządów

Rząd przyjął we wtorek dwa projekty nowelizacji ustawy o restrukturyzacji PKP - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie. Regulują m.in. zasady przekazywania samorządom linii kolejowych w użytkowanie i spłatę zadłużenia PKP Przewozy Regionalne.

Zgodnie z pierwszym projektem, samorządy będą mogły nieodpłatnie otrzymać te linie kolejowe, które nie mają znaczenia państwowego i nie są wykorzystywane przez Polskie Linie Kolejowe SA (PLK SA). Warunkiem przekazania linii będzie dalsze prowadzenie przewozów pasażerskich przez samorząd.

Umowa ma obowiązywać przez dwa lata. Jeżeli na przejętej linii kolejowej nie będą wykonywane przewozy pasażerskie, samorząd będzie musiał informować o tym ministra transportu. Zgoda na inne niż pierwotnie zakładano wykorzystanie linii będzie związana z obowiązkiem wykupienia linii, brak zgody spowoduje konieczność zwrócenia użytkowanej linii PKP SA lub PLK SA.

Reklama

Projekt nowelizacji określa również zasady przekazywania gminom niesprzedanych budynków mieszkalnych oraz wskazuje grupę osób uprawnionych do pierwokupu kolejowych lokali mieszkalnych. Lokatorzy, w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania oferty zakupu lokalu, muszą złożyć tzw. oświadczenie woli o zamiarze jego nabycia. Jeżeli oświadczenia nie zostaną złożone, PKP SA może zasób lokalowy przekazać spółdzielni mieszkaniowej.

Drugi projekt nowelizacji zakłada, że w ciągu dwóch lat z budżetu państwa PKP SA otrzymają pożyczkę 1 mld 860 mln zł na spłatę zadłużenia PKP Przewozy Regionalne (PR). Jeśli spłata nie nastąpi w formie pieniężnej, dopuszczalne będzie przekazanie na rzecz Skarbu Państwa udziałów o wartości 1 mld 382 mln zł, jakie PKP SA posiada w PKP Przewozy Regionalne. Pozostała część pożyczki zostanie spłacona akcjami lub udziałami innych spółek zależnych PKP SA.

Udziały PKP PR, w chwili przejęcia przez Skarb Państwa, staną się własnością samorządów województw. Przy podziale udziałów w kapitale zakładowym będą brane pod uwagę: wielkość województwa, liczba mieszkańców, długość linii kolejowych oraz średnia liczba podróżnych w ciągu ostatnich trzech lat.

PKP SA może również przekazać gminom na własność dworce kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami. W takim przypadku gminy będą zobowiązane do odnowienia budynku oraz do zapewnienia optymalnych warunków do obsługi pasażerów.

Projekt wprowadza zmianę w ustawie o transporcie kolejowym, która umożliwia finansowanie ze środków publicznych budowy i przebudowy dworców kolejowych. Dotyczy to obiektów w mniejszych miejscowościach, których nie można zmodernizować w ramach kontraktów biznesowych. Znaczna odległość dworców od centrów handlowych powoduje, że nie są one atrakcyjne dla inwestorów prywatnych.

Planowane zmiany zostały podzielone na dwa projekty, ponieważ część rozwiązań wymaga notyfikacji przez Komisję Europejską (chodzi o pomoc publiczną).

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »