Reklama

Czy przez daninę na TVP platformy cyfrowe stracą abonentów?

Już niebawem liczba abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych może się drastycznie skurczyć. Wszystko przez plany rządu, który chce ich zmusić do pobierania od klientów oświadczeń o posiadaniu odbiornika i przekazywania go Poczcie Polskiej, przedsiębiorstwu odpowiedzialnego za ściąganie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Business Insider Polska szacuje, że z oferty płatnych operatorów korzysta około 10 mln z 13,6 mln gospodarstw domowych. Czy zaczną masowo rezygnować?

Masowe odejścia klientów płatnej telewizji?

Reklama

Niektórzy nowe przepisy już nazywają "Lex Kurski", czyli analogicznie do "Lex Szyszko". Ustawa, której broni minister środowiska Jan Szyszko doprowadziła do masowej wycinki drzew w Polsce. Projekt ustawy, który zostanie stworzony do końca lutego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, może doprowadzić do masowych odejść klientów płatnej telewizji. Dlaczego? Bo jest naziemna telewizja cyfrowa, która zawiera blisko 30 kanałów w całym kraju i są coraz popularniejsze platformy z internetową telewizją. Nie tylko na żądanie. Jeśli ktoś od lat unika płacenia abonamentu RTV, to może nie chcieć ryzykować podwyższeniem opłat za telewizji czy płaceniem jakichś odsetek. Wielu osobom nie odpowiada obecny profil polityczny telewizji publicznej, co może ich dodatkowo skłonić do rozwiązania umowy.

Dane abonentów stanowią tajemnicę handlową firm

Był już pomysł, żeby abonament RTV zastąpić opłatą audiowizualną i włączyć tę opłatę do rachunku za prąd. To wymagałoby jednak zgody Komisji Europejskiej, a ta jest w konflikcie z polskim rządem. Padło więc na operatorów platform cyfrowych i kablówek. Dziwi, że nie protestują na razie zbyt głośno. Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, zrzeszającej sieci kablowe wysłał jedynie pismo do przewodniczącego Rady Mediów Narodowych Krzysztofa Czabańskiego. Powoływał się na wielokrotnie opinie Głównego Inspektora Danych Osobowych, który potwierdzał, że dane abonentów są na użytek własny firm prowadzących działalność komercyjną i stanowią tajemnicę handlową. - Natomiast obowiązki informacyjne związane z poborem tej daniny nie należą do właściwości operatorów telewizji płatnej i jako takie powinny być wycenione i opłacone przez nadawcę publicznego jako usługa dodatkowa - pisał też Straszewski w liście cytowanym przez Wirtualne Media.

Sankcje finansowe dla operatorów platform i kablówek?

Nie wiadomo, jakie sankcje będzie przewidywać nowa ustawa dla operatorów, którzy nie będą chcieli się do niej zastosować, bo nie będą chcieli być postrzegani przez własnych klientów jako "kapusie". Niewykluczone, że będą to sankcje finansowe. Kontrolowany przez państwo Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pokazał ostatnio, że nie boi się wymierzać surowych kar wobec rynkowych gigantów. Mieliśmy 40 mln zł kar dla Cyfrowego Polsatu i Plusa za nieuczciwe praktyki reklamowe. Mieliśmy też 30 mln zł kary dla Orange za przedłużanie umowy na usługi stacjonarne bez wyraźnej zgody klientów. Rządowi udało się skutecznie zmusić operatorów komórkowych do obowiązku rejestrowania kart prepaid telefonii komórkowej. Orange, T-Mobile, Plus czy Play wykorzystały nowe przepisy do promocji. Ciężko sobie wyobrazić analogiczną sytuację z abonamentem RTV. TVP nie uruchomi na przykład pięciu atrakcyjnych kanałów filmowych i sportowych, które uzasadnią - w wielu przypadkach - podwyżkę abonamentu za telewizję. Niewykluczone, że operatorzy zdecydują się na potyczkę sądową i usunięcie kanałów telewizji publicznej z oferty. Kilkanaście lat temu tylko CYFRA+ miała TVP1 czy TVP2 w ofercie. Największa dziś platforma Cyfrowy Polsat nie. Wtedy stanowiło to dla wielu problem, ale dzisiaj jest naziemna telewizja, gdzie te stacje są dostępne.

Daniel Gadomski

- W marcu lub kwietniu trafi do sejmu nowelizacja ustawy abonamentowej - mówił w Rozmowie Dnia Polskiego Radia Pomorza i Kujaw przewodniczący Rady Mediów Narodowych, poseł PiS Krzysztof Czabański. Chodzi o uszczelnienie systemu poprzez przekazanie Poczcie Polskiej informacji od operatorów kablówek. Ich klientom poczta przypominałaby o konieczności płaceniu abonamentu, a potem to egzekwowała. Po paru miesiącach pozwoliłoby to na podwojenie wpływów z abonamentu, co - w ocenie Krzysztofa Czabańskiego - powinno zaspokoić potrzeby stacji radiowych. Termin wprowadzenia zmian w życie zależy od wyboru sposobu uszczelnienia systemu. Gdyby dotyczyło to systemu podatkowego, zmiana obowiązywałaby od 1 stycznia. Jeśli wybrana zostanie inna metoda - może być to wcześniej - zapowiadał szef Rady Mediów Narodowych. Kolejnym krokiem ma być zmiana systemu pobierania opłat - nie od gospodarstwa domowego, a od płatnika PIT, CIT i KRUS. Krzysztof Czabański był pytany o kwestię akceptacji tych zmian przez Komisję Europejską. Odpowiedział, że "są uzgodnienia robocze, akceptujące różnego rodzaju rozwiązania". Skoro cały projekt będzie w trybie roboczym ustalany, notyfikacja powinna być formalnością - ocenił szef Rady Mediów Narodowych. Po zmianach opłata za abonament planowana jest w wysokości około 10-11 złotych za miesiąc. (IAR)

Sprawdź: PROGRAM PIT 2016

Dowiedz się więcej na temat: abonament rtv

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »