Czy trzeba zabierać paragon ze sklepu?

Ile razy zdarzyło ci się, że nie zabrałeś paragonu ze sklepu? Większość osób nie przykuwa wagi do paragonów i najczęściej zostawia je na ladzie w sklepie. Tak pozostawione paragony mogą jednak nie tylko uniemożliwić nam złożenie reklamacji, ale i stanowić narzędzie do wyłudzeń. Dlaczego warto zabierać paragon po zakupach?

Czy klient musi zabrać paragon ze sklepu?

Po dokonanej transakcji niezależnie od tego, czy ma to miejsce w sklepie, restauracji czy innym punkcie usługowym, sprzedawca ma obowiązek wydać nam paragon, który jest potwierdzeniem zakupu. Jeżeli sprzedawca tego nie zrobi, to oczywiście mamy prawo zapytać go o wydanie paragonu, a przedsiębiorca zgodnie z prawem, powinien nam go wydać.

Zgodnie z przepisami klienci nie mają obowiązku zabierania paragonów fiskalnych ze sobą. Jeżeli nie chcą ich zabrać, mogą pozostawić paragon na ladzie. W rzeczywistości jednak warto zabrać ze sobą paragon nawet po to, by chwilę później wyrzucić go do kosza.

Dlaczego warto zabierać paragon ze sklepu?

Choć sporo osób niestety nie zabiera ze sobą paragonów, to w rzeczywistości dowód sprzedaży może nam ułatwić wiele rzeczy. Przede wszystkim paragon będzie nam potrzeby w momencie reklamacji lub zwrotu towaru. Niektóre sklepy przyjmują reklamację bez paragonu fiskalnego, np. gdy wykażemy wyciąg z banku, na którym widnieje transakcja, ale w praktyce większość sklepów i punktów wymaga, aby do reklamacji lub zwrotu, okazać oryginalny paragon fiskalny. 

Reklama

Zabieranie ze sobą paragonów jest również ważne z powodu zapobiegania przestępstwom skarbowym. Niedawno MF ponownie podjęło inicjatywę “Weź paragon", która ma na celu zachęcić Polaków do wspierania działań na rzecz poprawy ściągalności podatków właśnie poprzez zabieranie ze sobą paragonów. Dlaczego? Przedsiębiorcy, którzy nie wydają paragonów, często robią to po to, aby uniknąć podatków.

Zabieranie ze sobą paragonów fiskalnych pozwala również zapobiegać wyłudzeniom. Niedawno pracownica sklepu w Żyrardowie zbierała pozostawione na ladzie paragony i robiła zwroty, wypłacając sobie gotówkę. W ten sposób kobieta wypłaciła blisko 2 tys. zł. Obecnie grozi jej do pięciu lat pozbawienia wolności.

Gdzie zgłosić niewydanie paragonu?

Brak wydania klientowi paragonu może być uznany za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Przestępstwo karane jest karą grzywny do 180 stawek dziennych, przy czym stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części aktualnego minimalnego wynagrodzenia ani nie może przekraczać jej 400-krotności.

Za wykroczenie skarbowe natomiast grozi kara grzywny od 1/20 do 20-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, co obecnie daje od 430 do nawet 86 000 zł kary.

Nieotrzymanie paragonu fiskalnego można zgłaszać w dowolnym urzędzie skarbowym, na telefon interwencyjny 800 060 000, na adres e-mail powiadomKAS@mf.gov.pl lub przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony.

Jak powinien wyglądać prawidłowy paragon?

Prawidłowo wystawiony paragon powinien przede wszystkim zawierać napis “paragon fiskalny", NIP, wystawcę, nazwę i adres punktu sprzedaży, a także logo oraz numer unikatowy kasy. Obecnie przepisy dopuszczają również wystawienie paragonu elektronicznego, tzw. e-paragonu. Ten rodzaj paragonu zastępuje tradycyjny paragon i wystawiany jest przez kasę fiskalną online, a następnie przesyłany jest do Centralnego Repozytorium Kas. Przepisy prawa nie wymagają także, aby paragon elektroniczny był wydrukowany.

WB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: paragon | zakupy | sklep
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »