Dochody budżetu państwa na koniec 2001 r. wyniosły 140,30 mld zł
Dochody budżetu państwa na koniec 2001 r. wyniosły 140,30 mld zł, czyli 92,0% planu wg dwukrotnie znowelizowanej Ustawy budżetowej na 2001 r. (w lipcu i grudniu 2001 r.), natomiast wydatki prawie 172,88 mld czyli 93,2% wielkości przewidzianej na cały rok.
W konsekwencji deficyt osiągnął poziom 32,58 mld zł, tj. 98,8% planu. Z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych uzyskano zaledwie 13,27 mld zł, tj. 80,6% planu, z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych 23,38 mld zł (91,3%), a podatków pośrednich 82,36 mld zł (94,7%). Nie zrealizowano również wszystkich pozycji po stronie wydatków.
Najmniejsze wykonanie zanotowano w pozycji dotacja dla FUS, która wyniosła tylko 82,2% planu. Saldo wykupu i sprzedaży bonów skarbowych w 2001 r. wyniosło ponad 10,79 mld zł (tj. 109% planu wg znowelizowanej Ustawy budżetowej na 2001 r.), a obligacji 26,81 mld zł (101,7%). Przychody z prywatyzacji wyniosły 6,49 mld zł, tj. tylko 64,0% planu.
Wykonanie dochodów na koniec 2001 r. okazało się nie tylko mniejsze od wielkości założonej w znowelizowanej Ustawie budżetowej z lipca 2001 r., ale również od przewidywanego wykonania przyjętego w Ustawie budżetowej na 2002 r. z listopada 2001 r. (o ponad 1 mld zł). Główną przyczyną tak niskiego wykonania dochodów było bardzo niskie tempo wzrostu gospodarczego, w tym w szczególności spadek popytu krajowego.
Przedsiębiorcy mający kłopoty ze sprzedażą swoich wyrobów nie tylko ograniczali bieżącą produkcję, ale w mniejszym stopniu niż w 2000 r. podnosili ceny. W efekcie zyski przedsiębiorstw okazały się gorsze niż w 2000 r., co skutkowało bardzo niskim wpływem do budżetu z CIT. Gorsza kondycja podmiotów gospodarczych zmuszała je do redukcji zatrudnienia jak i mniejszych podwyżek płac, co z kolei wpływało na niską dynamikę dochodów realnych ludności i niższe wpływy do budżetu z PIT. Aby utrzymać założony poziom deficytu budżetowego MF musiało ograniczyć wydatki.