Drogowe inwestycje pochłoną do 2005 roku 16,5 mld zł

Wstępny projekt rozwoju infrastruktury drogowej do 2005 r. zakłada, że na inwestycje trzeba wydać 16,43 mld zł. 2-3 mld zł ma zagwarantować Unia Europejska. Branża ma nadzieję, że projekt nie zostanie na papierze, bo trudności nie brakuje.

Wstępny projekt rozwoju infrastruktury drogowej do 2005 r. zakłada, że na inwestycje trzeba wydać 16,43 mld zł. 2-3 mld zł ma zagwarantować Unia Europejska. Branża ma nadzieję, że projekt nie zostanie na papierze, bo trudności nie brakuje.

Publiczne instytucje odpowiedzialne za inwestycje w infrastrukturę pracują nad programem budowy dróg i autostrad do 2005 r. "PB" dotarł do wstępnego projektu, który jeszcze w tym miesiącu trafi pod obrady Rady Ministrów.

- Szacujemy, że w latach 2002-2005 zostanie oddanych do użytku 523 km autostrad i 218 km dróg ekspresowych. W rządowej strategii przewidywano także budowę 40 obwodnic, ale zgodnie z naszym projektem, będzie możliwe zrealizowanie nawet 47 obejść - mówi Tadeusz Suwara, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.

Reklama

Do 2005 r. na realizację drogowych inwestycji trafi 16,43 mld zł. Budowa autostrad pochłonie 9,14 mld zł, dróg ekspresowych - 2,84 mld zł, obwodnic - 1,76 mld zł, a wzmocnienie nawierzchni - 2,68 mld zł.

Wsparcie z Brukseli

Dyrektor Suwara liczy, że realizację autostradowych projektów wesprze Bruksela. Spodziewa się uzyskać z unijnych funduszy 2-3 mld zł rocznie. Wojciech Janczyk, wiceminister infrastruktury, informował wcześniej, że w latach 2002-2005 rząd pozyska 5-6 mln zł z opłat winietowych. Powstanie także fundusz autostradowy, który będzie mógł zaciągać kredyty czy emitować obligacje.

Część specjalistów z branży obawia się, że projekt może w dużej części pozostać na papierze. Urzędowej opieszałości czy kłopotów przy realizacji i finansowaniu drogowych inwestycji przecież nie brakuje.

- Konieczne jest przyśpieszenie wydawania decyzji lokalizacyjnych. Na przykład dla odcinków na A-1 dokumentacja gotowa jest od dawna, a z niewiadomych przyczyn decyzji wciąż nie ma. Uważam także, że trudno będzie zebrać na budowę autostrad środki z winiet, które zostaną uznane za kolejny powszechny podatek. Trudne i kosztowne będzie także ich rozprowadzenie i zabezpieczenie przez podrabianiem. Uważam także, że nie powinno się rezygnować z pobierania opłat na bramkach, bo system płacenia przez użytkowników za konkretną usługę jest bardziej sprawiedliwy - wylicza Andrzej Urbanik, były prezes Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.

Tadeusz Suwara jest optymistą.

- Na niektóre przedstawione w projekcie odcinki autostrad zostali już także wybrani koncesjonariusze, którzy również będą finansować realizację programu. Na odcinku A-1 z Gdańska do Torunia koncesjonariuszem jest spółka Gdańsk Transport Company. Spodziewamy się do końca maja zakończyć z nią negocjacje dotyczące podpisania umowy koncesyjnej. Jeśli nie uda się osiągnąć porozumienia, przygotowaliśmy alternatywny projekt realizacji przedsięwzięcia. Mam jednak nadzieję, że rozmowy zakończą się pomyślnie - mówi Tadeusz Suwara.

VAT i koncesje

Przed koncesjonariuszami może jednak wyrosnąć jeszcze jeden - i to bardzo poważny - problem. Chodzi o ewentualny wzrost podatku VAT w budownictwie.

- Ta sprawa ma duże znaczenie dla koncesjonariuszy. Do tej pory sporządzali projekty finansowe, zakładając stawkę podatku na obecnym poziomie - wyjaśnia dyrektor Suwara.

- Rzeczywiście, przygotowując projekty nie zakładaliśmy wzrostu stawki VAT do 22 proc. Stalexport w tym roku ma rozpocząć drugi etap inwestycji na A-4 i mamy nadzieję zakończyć ją przed ewentualnym zwiększeniem podatku. Liczę jednak, że rząd wynegocjuje okresy przejściowe lub pozostawi duże pole do korzystania z ulg w budownictwie. Jeśli VAT wzrośnie do 22 proc., to albo załamie się sektor budowlany, albo w materiały będziemy zaopatrywać się za granicą - mówi Piotr Kozioł, dyrektor biura autostrad w Stalexporcie, który posiada koncesję na autostradą A-4 (Kraków-Katowice).

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: infrastruktura | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »