Dynamiczy wzrost

W całym 2007 r. sprzedaż samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 23 proc. wobec poprzedniego roku. W ubiegłym roku sprzedano łącznie 292,4 tys. takich aut - poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM.

W całym 2007 r. sprzedaż samochodów  osobowych w Polsce wzrosła o 23 proc. wobec poprzedniego roku. W  ubiegłym roku sprzedano łącznie 292,4 tys. takich aut -  poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM.

"Przez ostatnie 5-6 lat sprzedaż samochodów w Polsce była na niskim poziomie i właściwie spadała z roku na rok. 2007 rok jest pierwszym, kiedy odnotowano widoczny jej wzrost" - powiedział PAP dyrektor PZPM Jakub Faryś.

Podkreślił jednak, że "23-proc. wzrost brzmi dobrze, jednak 290 tys. sztuk to ciągle za niski poziom, jak na Polskę". Dodał, że w porównaniu z Hiszpanią, w której rocznie sprzedaje się 1 mln 600 tys. aut, nadal poziom sprzedaży w Polsce jest bardzo niski.

PZPM zwraca uwagę, że w poprzednim roku ponad połowa nowych samochodów trafiła do firm. Zdaniem Farysia, to firmy głównie przyczyniły się do wzrostu sprzedaży samochodów osobowych w Polsce.

Reklama

Dodał, że wpływ na wzrost sprzedaży miała sytuacja gospodarcza kraju. "Ludzie poczuli, że gospodarka lepiej się rozwija. Nie boją się wziąć kredytu i zmienić samochód na lepszy" - wyjaśnił.

"W latach 2005 oraz 2006 bardzo dużą konkurencją dla kupowania samochodów były kredyty hipoteczne. Stały się one znacznie tańsze i dostępniejsze. Część potencjalnych klientów, którzy mogliby kupić samochód - bo mieli na tyle dobrą sytuację finansową - pomyślała, że jednak mieszkanie jest ważniejsze od nowego auta" - podkreślił Faryś.

Według PZPM, wpływ na uzyskane na koniec 2007 r. wyniki miała bardzo dobra sprzedaż samochodów w grudniu. Nabywców znalazło wówczas 26,7 tys. aut osobowych - to o 25 proc. więcej w porównaniu z grudniem 2006 r.

Największy wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2007 r. wobec roku poprzedniego odnotowała firma Land Rover oraz Dodge, zwiększając sprzedaż odpowiednio o 173 proc. oraz 128 proc.

Bardzo pozytywną zmianę w wielkości sprzedaży w tym okresie uzyskały także Hyundai (97 proc.), KIA (90 proc.) oraz BMW (64 proc.).

Toyota oraz Skoda, które według danych PZPM miały w 2007 r. największy udział w rynku, zwiększyły sprzedaż o ponad 11 proc.

Sprzedaż samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony w całym 2007 r. wyniosła 53 tys. sztuk. Jest to wynik większy od osiągniętego w 2006 r. o prawie 40 proc.

Dane PZPM z końca minionego roku pokazują, że w grudniu sprzedaż aut dostawczych była o ok. 15 proc. niższa niż w listopadzie i wyniosła ponad 5 tys. sztuk. Jednak uzyskany wynik był lepszy niż w analogicznym okresie 2006 r. o 24,5 proc.

Marki samochodów dostawczych, dla których sprzedaż w ciągu 12 miesięcy 2007 r. wobec 2006 r. wzrosła najbardziej to ssangYong (462 proc.), mitsubishi (131 proc.) oraz renault trucks (108 proc.).

Cały rynek tzw. lekkich samochodów (osobowych i dostawczych do 3,5 tony) wzrósł w ciągu poprzedniego roku o 25,3 proc. wobec 2006 r. W ostatnich 12 miesiącach sprzedano łącznie prawie 70 tys. aut. Dane PZPM dotyczą sprzedaży samochodów przez firmy członkowskie Związku. PZPM jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej skupiającą 33 firmy: producentów oraz ich przedstawicieli. Głównym celem PZPM jest reprezentacja interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, mediów i społeczeństwa.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: wzrosty | firmy | sprzedaż samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »