Dzisiaj mija ważny termin. Czas jest do północy, trzeba powiadomić gminę
Właściciele posesji, na których jest azbest, mają obowiązek zgłoszenia tego do gmin. Termin upływa dzisiaj o północy. Za niewypełnienie obowiązku może grozić kara, nawet do 20 tys. zł. Właściciele, którzy wciąż nie złożyli formularza, mogą wypełnić go online i przesłać do urzędu. Wiele gmin godzi się też na zgłoszenia telefoniczne. Inne nie wymagają formularzy, bo prowadzą rejestr pokrycia dachów azbestem na podstawie zdjęć wykonanym przez drony.
Azbest to włóknisty materiał nieorganiczny. Jego największą zaletą jest odporność na wysokie temperatury. Jest też odporny na czynniki chemiczne, biologiczne i ekstremalne warunki atmosferyczne. Dlatego od początku lat 60. był jednym z najpopularniejszych i najtańszych surowców do wyrobu materiałów budowlanych. Wykorzystywano go do produkcji płyt azbestowo - cementowych na dachy i elewacje (eternit), do tkanin oraz ogniotrwałych farb. W wyniku degradacji azbest wydziela niebezpieczne dla zdrowia włókna, które mogą przyczynić się do rozwoju pylicy azbestowej a nawet nowotworu.
Ponieważ azbest to materiał szkodliwy dla zdrowia, jego usunięcie wymaga szczególnych procedur. Dlatego posiadanie materiałów azbestowych trzeba zgłosić. Konieczność przekazania informacji o azbeście dotyczy rodzaju materiałów (np. pokrycia dachowego), ich ilości oraz miejsca przechowywania czy montażu. “Jeśli nie zgłosisz go do 31 stycznia 2025, możesz mieć trudności z uzyskaniem dofinansowania na jego usunięcie, a także narazić się na konsekwencje prawne” - ostrzega portal branżowy instalacjebudowlane.pl.
Każdy właściciel budynku, na którego posesji znajduje się azbest - kryje dach, elewacje czy są z niego zrobione rury - musi poinformować o tym urząd gminy lub miasta. Osoby fizyczne składają dokumenty w gminach, przedsiębiorcy – marszałkowi województwa. Można to zrobić osobiście, listownie, telefonicznie lub elektronicznie - wysyłając wypełniony formularz mailem.
Dokument - "Informacja o wyrobach zawierających azbest" - dostępny jest w internecie. Oprócz danych osobowych trzeba wpisać do niego rodzaj zabudowy, numer działki ewidencyjnej i nazwę a także rodzaj wyrobu. Trzeba też wskazać stopień pilności utylizacji azbestu oraz planowany termin wymiany pokrycia dachu. Formularz należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden trafia do urzędu, drugi należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
W przypadku niezgłoszenia wyrobów z azbestu i przeprowadzenia w posesji kontroli, można zostać ukaranym grzywną od 10 do 20 tys. zł - ostrzegają instalacjebudowlane.pl. Właściciel posesji może też zostać zobowiązany do poniesienia pełnych kosztów usunięcia azbestu. Zależy on m.in. od ilości odpadów a także miejsca i wysokości ich zamontowania. Cena demontażu kosztuje od 40 zł do 90 zł za m2 - informuje portal tumw.pl.
Nie we wszystkich gminach właściciele azbestowych pokryć muszą zgłaszać je co roku. W niektórych wystarczy zrobić to raz, a potem jedynie wyznaczyć datę planowanego demontażu i jeśli to możliwe - złożyć wniosek o dofinansowanie. Wiele gmin oferuje pieniądze na bezpieczny demontaż i utylizację azbestu. Są też gminy, które prowadzą ewidencję budynków pokrytych azbestem dzięki zdjęciom wykonanym przez samoloty albo drony.
W Polsce zakazano produkcji szkodliwego azbestu w 1998 r. Postanowiono też, że wszystkie wyroby azbestowe w naszym kraju zostaną usunięte do 2032 r.