Reklama

Ekspert: Duża część inwestycji polskich w USA i amerykańskich w Polsce dotyczy wysokich technologii

Duża część amerykańskich inwestycji w Polsce, jak i polskich w USA trafia do branż, w których są produkowane towary zaawansowane technologiczne oraz do sektora tzw. wiedzochłonnych usług biznesowych IT - mówi Łukasz Ambroziak, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Reklama

Za tydzień (31 sierpnia - 2 września) Polskę ma odwiedzić prezydent USA Donald Trump. Jak mówił w sierpniu szef gabinetu prezydenta Krzysztof Szczerski, w ramach wizyty zostaną m.in. podpisane dokumenty dotyczące współpracy dwustronnej.

- Choć skali polsko-amerykańskiej współpracy inwestycyjnej sporo brakuje do zaangażowania czołowych partnerów inwestycyjnych Polski to ma ona obiecujące perspektywy rozwoju - ocenia ekspert Z PIE.

Zwraca uwagę, że duża część zarówno amerykańskich inwestycji w Polsce, jak i polskich inwestycji w USA trafia do branż, "w których produkowane są towary zaawansowane technologiczne (przemysł lotniczy i farmaceutyczny) oraz do sektora wiedzochłonnych usług biznesowych (IT)".

Stany Zjednoczone, jak podkreśla, są ważnym zagranicznym inwestorem w Polsce. - Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych dokonanych przez firmy amerykańskie na koniec 2017 r. wyniosła 5,7 mld dol. - mówi.

Stanowiło to, jak wyjaśnia, 2,4 proc. łącznej wartości zagranicznego kapitału zainwestowanego w Polsce. - Pozwoliło to USA uplasować się na 12. miejscu wśród największych inwestorów z zagranicy. Rzeczywiste zaangażowanie amerykańskich firm było jednak większe, gdyż inwestowały one w Polsce za pośrednictwem spółek córek zlokalizowanych w Holandii czy Wielkiej Brytanii - dodaje.

Amerykańskie firmy, jak wyliczył, zainwestowały m.in. w następujących branżach: motoryzacyjnej (Ford, Tenneco Automotive), lotniczej (PZL-Mielec, Pratt and Whitney, Lockheed Martin), farmaceutycznej (Pfizer, Ecolab), AGD (Indesit Company, Whirlpool Polska), spożywczej (Mondelez, Coca-Cola, HJ Heinz, Pepsico), tytoniowej (Philip Morris), kosmetycznej (Johnson and Johnson, Procter & Gamble, Colgate - Palmolive, Estee Lauder) oraz IT (IBM Polska, Dell, Hewlett Packard Enterprise, Intel Technology, Oracle, Microsoft, Cisco Systems, Google, Xerox).

Z kolei wartość polskich inwestycji bezpośrednich w Stanach Zjednoczonych na koniec 2017 r. wyniosła 812,6 mln dol. - przypomniał. Stanowiło to, jak dodaje, 2,7 proc. łącznej wartości polskiego kapitału zainwestowanego za granicą.

- Polskie firmy obecne są na amerykańskim rynku w wielu branżach, w szczególności zaś w branży IT (m.in. Comarch, Asseco). Wiele małych firm i start-upów z branży informatycznej i sektora nowych technologii prowadzi swoją działalność w USA, upatrując szans na rozwój we współpracy z amerykańskimi firmami - zaznacza Ambroziak.

W USA zainwestowały także: Fakro i Drutex (stolarka budowlana), Selena (chemia budowlana), Korona Candles (producent świec), Com40 Comforty (produkcja mebli), KGHM oraz Inglot (branża kosmetyczna) - wylicza ekspert.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »