Europejski rynek wina czeka reforma

Europosłowie uważają, że rozważnie przeprowadzona reforma organizacji rynku wina w UE pozwoli stawić czoła konkurencji ze strony producentów pozaeuropejskich

. Sprawozdanie Komisji Rolnictwa zaleca zachowanie mechanizmów destylacji, ustalenie pułapów karczowania winorośli oraz stopniowego przyznawania praw do nowych nasadzeń, a także harmonizację zasad etykietowania win.

Destylacja

Posłowie z Komisji Rolnictwa (AGRI) stwierdzają, że "publiczne składowanie alkoholu powinno zostać zniesione", ale sprzeciwiają się "natychmiastowemu zniesieniu mechanizmu destylacji i innych środków wsparcia rynkowego".

We wstępnym etapie reformy, należy przekształcić cztery istniejące środki w zakresie destylacji w dwa:

  • obowiązkową destylację, która "będzie pełniła rolę zabezpieczenia i umożliwi stopniową reorganizację rynku",
  • dobrowolną destylację alkoholu z wina, "która umożliwi adaptację sektora spirytusów winnych wchodzących w skład produktów destylacji wina lub służących dostosowywaniu zawartości alkoholu".

Reklama

AGRI uważa, że powinno się oferować "środki zachęcające do alternatywnego wykorzystania alkoholu i produktów ubocznych winifikacji poprzez polityki w zakresie bioenergii" oraz uznaje za konieczne "stworzenie nowego mechanizmu zarządzania kryzysowego, mającego zastosowanie w szczególnie poważnych i autentycznych sytuacjach kryzysowych".

Karczowanie winorośli

Komisja Rolnictwa uważa, że kwestia trwałego odłogowania obszarów uprawy winorośli "nie może być centralnym punktem reformy wspólnej organizacji rynku, lecz że powinna być jednym z parametrów interwencji strukturalnych".

Państwa członkowskie powinny mieć możliwość "zatwierdzenia lub odrzucenia trwałego odłogowania stosując środowiskowe i społeczne kryteria krajowe i/lub regionalne, które są zgodne z obiektywnymi warunkami określonymi uprzednio na szczeblu wspólnotowym".

Posłowie uważają, że każde państwo członkowskie i region powinien mieć możliwość "ustanowienia elastycznego górnego pułapu w zakresie karczowania winorośli dla każdego regionu oraz możliwości wyboru kategorii wina, które zostaną potraktowane priorytetowo w programie karczowania".

W tym celu powinny zostać opracowane "obiektywne kryteria wspólnotowe ograniczające możliwości trwałego odłogowania", które mogłyby obejmować m.in.:

  • winnice w regionach górskich, przybrzeżnych i wyspiarskich,
  • winnice produkujące wina i sprzedające je na miejscu,
  • winnice produkujące głównie wina posiadające oznaczenie geograficzne lub w tradycyjnych regionach o znaczeniu historycznym,
  • winnice na stokach, na których należy zapobiegać erozji gleby i utracie różnorodności biologicznej,
  • winnice, które otrzymały pomoc strukturalną w ramach programów wspólnotowych.
Nowe nasadzenia i propagowanie konsumpcji

Posłowie uważają, że powinna być przestrzegana "rozważna i przejrzysta procedura stopniowego przyznawania praw do nowych nasadzeń". Zapobiegnie ona "niekontrolowanej ekspansji potencjału uprawy winorośli w Unii". Państwa członkowskie powinny przedłożyć programy obejmujące "docelowy poziom nasadzeń, rozwój systemu przyznawania nowych praw, odmiany w każdym z regionów oraz harmonogram wdrażania". Prawa do nowych nasadzeń powinny być przeznaczone przede wszystkim dla "młodych rolników, na rzecz produkcji win gatunkowych oraz winnic zaangażowanych w programy poprawy jakości i wprowadzania wina do obrotu, wraz z zalecanym włączeniem do uregulowanego rejestru winnic". Ponadto, posłowie uważają, że przed przyznaniem jakichkolwiek praw do nowych nasadzeń każde państwo członkowskie powinno ocenić program i przebieg procesu karczowania oraz sytuację niezalegalizowanych i nielegalnych plantacji.

Parlament przestrzega, że trudności wynikające z rosnącego przywozu wina z krajów trzecich oraz wzrastającej liczby jego zapasów niekorzystnie wpływają na ceny oraz dochody producentów. Problemy te powinny zostać rozwiązane poprzez ustanowienie szeregu podstawowych priorytetów, takich jak propagowanie umiarkowanej i odpowiedzialnej konsumpcji, realokację środków budżetowych umożliwiających dotarcie do nowych konsumentów i zdobycie nowych rynków lub ich odzyskanie, a także promocję jakości i wspieranie badań.

Wzbogacanie i etykietowanie

Sprawozdanie przyznaje, że wzbogacanie ma bezpośredni wpływ na poziom produkcji, ponieważ może spowodować wzrost produkowanej ilości z hektara, ale posłowie uważają, że aktualne przepisy powinny pozostać w mocy, gdyż "propozycja Komisji dotycząca zmniejszenia maksymalnego poziomu wzbogacania jest nieuzasadniona".

Sprawozdanie podkreśla również znaczenie kwestii pozahandlowych w ramach WTO. Posłowie wzywają Komisję do opracowania sytemu oznakowania importowanych napojów alkoholowych wyprodukowanych na bazie wina, które nie odpowiadają europejskim praktykom enologicznym i które nie powinny być oznakowane jako wina. Parlament wzywa do harmonizacji języka używanego na etykietkach tak, aby nie trzeba było tłumaczyć niektórych określeń, jeśli nie zachodzi niebezpieczeństwo dezorientacji konsumentów.

Sytuacja na rynku wina UE

Istniejąca wspólna organizacja rynku wina w UE jest skomplikowana, a jej zasady są niezrozumiałe dla konsumentów, trudne do przestrzegania przez producentów i stanowią obciążenie dla właściwych organów publicznych z uwagi na powiązane wysokie koszty administracyjne i finansowe. Kraje producenckie "nowego świata" posiadają bardziej elastyczne przepisy i stosują agresywne strategie handlowe.

Oprócz stopniowego spadku spożycia, przede wszystkim wina stołowego, o około 0,65% w skali roku na całym świecie, zaostrza się konkurencja ze strony wina pochodzącego z przywozu, spowodowana zwiększoną globalizacją oraz dwustronnymi porozumieniami handlowymi zawartymi przez UE. Począwszy od 1996 r. przywóz wina wzrastał w stosunku 10% w skali roku, tj. znacznie szybciej niż jego wywóz, i wyniósł 11,8 milionów hektolitrów w 2005 r. Faktyczny wywóz stanowi jedynie 5-6% łącznej produkcji wspólnotowej. Cykliczne jak dotąd nadwyżki wykazują tendencję do przekształcenia się w nadwyżki strukturalne i w chwili obecnej wynoszą 15 milionów hektolitrów, tj. 8,4% podaży.

Dochody europejskich producentów win obniżyły się średnio o 12% od 1999 roku, (który to rok charakteryzował się szczególnie wysokimi cenami dla producentów), do 2003 r., czyli roku o wysokim poziomie produkcji. Choć obniżka ta nie może być traktowana jak strukturalna, to jednak posłowie uważają, że może doprowadzić do poważnych problemów społeczno-ekonomicznych w regionach wytwarzających wino.

Debata odbędzie się 13 lutego.

źródło: EuroparlPress

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: posłowie | WiN | wino | reforma
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »