Ferie zimowe. Urząd Transportu Kolejowego będzie kontrolować pociągi

W okresie ferii zimowych, od 16 stycznia do 26 lutego br., Urząd Transportu Kolejowego kontroluje stan techniczny jeżdżących po Polsce pociągów - zadeklarował prezes UTK Ignacy Góra.

UTK skontroluje pociągi do miejscowości wypoczynkowych

W poniedziałek Urząd zorganizował briefing w bazie technicznej Kolei Śląskich, poprzedzający pierwszą z takich doraźnych kontroli. Inspektorzy UTK sprawdzili skład oklejony grudniu ub. roku w barwy "Nieba nad Beskidami", przygotowany w ten sposób na otwarcie linii do Wisły Głębiec po modernizacji. Również w poniedziałek skład ten przewidziano do obsługi połączenia do Wisły.

- Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów i odpowiedniego komfortu podróży - wyjaśnił prezes Góra. Wskazał, że do 26 lutego br. Urząd zamierza dodatkowo sprawdzić w ten sposób ok. 100 pociągów.

Reklama

Góra uściślił, że z wyjątkiem poniedziałkowej kontroli w Kolejach Śląskich, która ze względu na obecność dziennikarzy musiała zostać uzgodniona z przewoźnikiem, kontrole doraźne są niezapowiedziane i odbywają się przed wyruszeniem pociągu w trasę lub podczas jazdy.

Inspektorzy sprawdzają elementy kluczowe dla bezpieczeństwa, jak zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje obsługi, a także ważne dla komfortu podróży, jak czystość, działanie klimatyzacji, toalet i oświetlenia, a także działanie informacji głosowej i wizualnej.

W 2022 r. UTK przeprowadził 189 kontroli pociągów pasażerskich (w trakcie jednej kontroli sprawdzanych jest zazwyczaj kilka składów). W czasie ferii, wakacji, świąt i długich weekendów inspektorzy sprawdzili ogółem 300 składów.

W 2022 r. wobec stwierdzonych nieprawidłowości w 65 przypadkach UTK zdecydował o wyłączeniu pojazdów z eksploatacji lub o ograniczeniu eksploatacji. Najczęściej powtarzające się naruszenia dotyczą działania drzwi, błędów w dokumentacji, nieprawidłowego oznakowania pojazdów i niedziałających tablic systemów informacji pasażerskiej.

Jakie kary za nieprawidłowości?

W przypadku nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i analizę przyczyn. Jeżeli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, przewoźnikom grożą kary do 5 tys. euro za każdy dzień opóźnienia.

W poniedziałek szef UTK przekazał m.in., że z danych dotąd przekazanych Urzędowi przez przewoźników za grudzień 2022 r. (mają na to czas do 20 stycznia) wynika, że w całym ub.r. kolej przewiozła w Polsce ponad 340 mln pasażerów - o 95 mln więcej, niż w 2021 r. i o ok. 4 mln więcej, niż w najlepszym dotąd 2019 r., przed pandemią.

Pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi - zwrócić się ze skargą do UTK poprzez formularz internetowy lub skrzynkę pasazer@utk.gov.pl. W 2022 r. w związku z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu kolejowego wpłynęło do UTK 1858 skarg (o 38 proc., niż rok wcześniej), które najczęściej dotyczyły czystości i opóźnień.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłaszać poprzez aplikację Bezpiecznik oraz na adres bezpieczeństwo@utk.gov.pl.

"Dobrą informacją jest także to, że miernik bezpieczeństwa jest na bardzo dobrym poziomie - jest zbliżony do cyfry 2, co znaczy, że ilość zaistniałych wypadków w odniesieniu do pracy przewozowej jest na jednym z najniższych poziomów" - powiedział w poniedziałek prezes Góra.

Z danych UTK wynika m.in., że w 2022 r. miało miejsce 186 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, o 30 mniej, niż przed rokiem, przy tej samej liczbie ofiar śmiertelnych tych zdarzeń - 48.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport kolejowy | ferie zimowe 2023 | ceny biletów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »