Reklama

GUS: Nieznaczne zmiany nastrojów konsumenckich

W marcu 2012 r. zanotowano różnokierunkowe, ale nieznaczne zmiany nastrojów konsumenckich społeczeństwa.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w marcu 2012 r. o 0,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -30,3 proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 1,3 pkt proc. od wyniku z marca poprzedniego roku.

Reklama

Na niewielkie obniżenie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęło głównie pogorszenie ocen zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 2,3 pkt proc.) oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (o 3,2 pkt proc.).

Poprawiły się wyniki ocen zaistniałych oraz oczekiwanych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa obydwu ocen po 1,5 pkt proc.).

Na podobnym poziomie jak w poprzednich dwóch miesiącach, pozostały oceny oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,6 pkt proc. i ukształtował na poziomie -35,9 proc. Wartość tego wskaźnika była jednak niższa niż przed rokiem o 1,8 pkt proc.

Nieznacznie korzystniejszy poziom wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, w porównaniu do poprzedniego miesiąca wynika z poprawy oczekiwań co do zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej (o 1,5 pkt proc.) oraz poziomu bezrobocia (o 1,6 pkt proc.), przy jednoczesnym pogorszeniu oczekiwań dotyczących perspektyw oszczędzania pieniędzy (obniżenie wskaźnika o 0,7 pkt proc.).

Dowiedz się więcej na temat: R. | Ale | makroekonomia | GUS

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »