GUS: Ukraińcy tylko w II kwartale br. wydali w Polsce prawie 2 mld zł
W II kwartale 2019 roku ukraińscy konsumenci dołożyli do naszego obrotu detalicznego 1,9 mld zł, o 3,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego.
Więcej niż Ukraińcy w II kwartale 2019 roku wydali w Polsce jedynie Niemcy, którzy zostawili w sklepach i na usługi aż 4,8 mld zł. Eksperci Personnel Service wskazują, że pomimo zagrożenia odpływem kadry ze Wschodu do innych krajów europejskich, ich wydatki w Polsce nadal rosną.
Z najnowszego raportu GUS wynika, że w II kwartale 2019 roku cudzoziemcy przekroczyli granicę Polski 48,2 mln razy, co oznacza wzrost o 2,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Obcokrajowcy zostawili w Polsce w II kwartale 2019 roku 11,9 mld zł.
Największy udział w wydatkach miały osoby przekraczające granicę z Niemcami (49 proc.), następnie z Ukrainą (19,3 proc.), Czechami (11,9 proc.), Słowacją (8 proc.), Białorusią (5,7 proc.), Litwą (4,7 proc.) i Rosją (1,4 proc.). Jeżeli jednak spojrzymy na średnie wydatki ponoszone przez przedstawicieli poszczególnych państw podczas jednej wizyty w Polsce - rekordowe kwoty wydali Ukraińcy. Podczas jednorazowego pobytu w II kwartale 2019 roku zostawiali aż 794 zł, podczas gdy Niemcy zaledwie 465 zł.
- Wpływ pracowników z Ukrainy na naszą gospodarkę jest niezaprzeczalny. Pracują w Polsce, więc siłą rzeczy kupują w naszych sklepach, korzystają z usług. Z naszych analiz wynika, że tylko w I półroczu tego roku, zarobki Ukraińców w Polsce wzrosły o ok. 10 proc., co przełożyło się na zwiększone wydatki. W I półroczu 2019 roku Ukraińcy dołożyli do naszego obrotu detalicznego prawie 3,5 mld zł, o prawie 100 tys. zł więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej - mówi Krzysztof Inglot, Prezes Personnel Service.
Co kupują cudzoziemcy? Cudzoziemcy w II kwartale 2019 roku kupowali w Polsce przede wszystkim towary nieżywnościowe, na które przeznaczyli ok. 57 proc. swoich wydatków. Na usługi przeznaczyli 21 proc., a żywność i napoje bezalkoholowe wydali 12 proc. Wyroby tytoniowe to 8 proc. wydatków, a alkohol 2 proc.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze