H&M na dużym minusie po wyjściu z Rosji. Gwałtowny wzrost kosztów

H&M poinformował o dużym spadku zysków w 2022 roku i niespodziewanej stracie w czwartym kwartale ub.r. Szwedzki detalista odzieżowy wycofał się z Rosji i stanął w obliczu gwałtownie rosnących kosztów produkcji.

H&M jest jedną z wielu zagranicznych firm, które wycofały się z Rosji po jej inwazji na Ukrainę i nałożeniu międzynarodowych sankcji.

"Nasza decyzja o zakończeniu działalności w Rosji, która była ważnym i dochodowym rynkiem, miała zdecydowanie negatywny wpływ na nasze wyniki" - podkreśliła w komentarzu do wyników spółki jej prezes Helena Helmersson.

Wycofanie się z Rosji i program cięcia kosztów obciążyły H&M na prawie 2,6 miliarda koron szwedzkich (252 miliony dolarów) w 2022 roku.

Drugi największy na świecie detalista odzieżowy, po właścicielu Zary, firmie Inditex, został ponadto dotknięty przez historycznie silnego dolara oraz wzrost kosztów frachtu i półproduktów. 

Reklama

"Zamiast przerzucać pełne koszty na naszych klientów, zdecydowaliśmy się na dalsze wzmocnienie naszej pozycji rynkowej" - wyjaśniła Helmersson.

H&M poradził sobie również z wyższymi cenami energii, które gwałtownie wzrosły w całej Europie po inwazji Rosji na Ukrainę, a także z programem cięcia kosztów, który obejmował zwolnienie 1500 pracowników na całym świecie.

Zamknięte sklepy, duży spadek zysków

Grupa, w skład której wchodzą także takie marki jak m.in. COS, Monki i Weekday, zamknęła 336 sklepów na całym świecie, w tym 175 w Rosji i na Białorusi.

H&M odnotował w 2022 roku 68-proc. spadek zysku netto - do prawie 3,6 mld koron. Przychody ze sprzedaży wzrosły w tym czasie o 12 proc. - do 223,6 mld koron.

Grupa odnotowała stratę w wysokości 864 mln koron w okresie od września do listopada. Analitycy prognozowali, że osiągnie zysk. 

Dobry początek roku

Firma jest optymistycznie nastawiona co do wyników w 2023 roku. Sprzedaż w okresie grudzień 2022-styczeń 2023 wzrosła o 5 proc. rok do roku. 

"Sprzedaż w nowym roku obrotowym rozpoczęła się dobrze. Co prawda czynniki zewnętrzne nadal stanowią spore wyzwanie, ale wszystko zmierza we właściwym kierunku" - przyznała prezes H&M. Dodała, że cel firmy, jakim jest dwucyfrowa marża operacyjna w 2024 roku, pozostaje w jej zasięgu.

"W połączeniu z naszymi inwestycjami i poprawą efektywności, istnieją bardzo dobre przesłanki, aby 2023 był rokiem wzrostu sprzedaży i poprawy rentowności" - podsumowała. 

Wyzwania dla Grupy H&M na 2023 rok

H&M ma za sobą trudny okres od czasu wybuchu pandemii Covid-19. Przetrwała również bojkot na rynku chińskim w 2021 roku. Był on związany z decyzją o zerwaniu powiązań z przemysłem tekstylnym w Xinjiang - regionie, w którym - jak twierdzą Stany Zjednoczone - Pekin dopuszcza się ludobójstwa na przedstawicielach muzułmańskiej mniejszości Ujgurów.

Inne wyzwania stojące przed grupą to zmniejszenie śladu węglowego w jej modelu biznesowym oraz skuteczne konkurowanie z producentami bardzo taniej odzieży, takich jak m.in. chiński detalista internetowy Shein.

Zyski H&M stale spadały w ciągu ostatniej dekady, z wyjątkiem odbicia w 2021 roku po tym, jak na świecie zaczęto luzować obostrzenia związane z pandemią. 

Tłum. i oprac. APG

Biznes INTERIA na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Zobacz również:

AFP
Dowiedz się więcej na temat: H&M | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »