Ile można zarobić na poligonie?
W deklaracji podatkowej z ubiegłego roku Jednostka Wojskowa nr 3672 zobowiązała się do zapłacenia podatku od nieruchomości wchodzącej w skład poligonu w łącznej wysokości 76 tys. zł. Rzetelność deklaracji wzbudziła nasze wątpliwości i rozpoczęliśmy postępowanie sprawdzające - wyjaśnia Wojciech Ludwikowski. Wyszło nam, że wojsko powinno zapłacić o 7 mln zł więcej.
Po pierwsze, okazało się, że jednostka musi zapłacić jeszcze 2 mln zł podatku ponieważ bezpodstawnie skorzystała ze zwolnienia podatkowego przysługującego nieruchomościom leżącym na obszarze chronionym. - Rzeczywiście nie mamy prawa do takiej ulgi - przyznaje płk Ryszard Marcinkowski, dowódca jednostki. Po drugie, gmina zauważyła, że choć jednostka deklaruje podatek od nieruchomości z tytułu działalności gospodarczej, to jednak czyni to w formie wycinkowej.
- Nie mamy wątpliwości, że skoro jednostka udostępnia na warunkach komercyjnych poligon i jego infrastrukturę wojskom obcych armii na zasadach określonych w umowach cywilno-prawnych, wskazując m.in. stawki dzienne wynajmu i uzyskuje z tego tytułu znaczące wpływy finansowe, to prowadzi normalną działalność gospodarczą - podkreśla sekretarz. A zatem podlega wyższym stawkom podatkowym.
- Po pierwsze, to nie jest typowa działalność gospodarcza, a po drugie, pieniądze za pobyt armii NATO przeznaczmy na polepszenie infrastruktury i bazy poligonowej - wyjaśnia dowódca. Gmina chce, by jednostka podzieliła się z nią swoimi zyskami i wyliczyła, że wojsko powinno zapłacić podatek w wysokości 7 mln 191 tys. Po uwzględnieniu faktu, że "uzurpowaliśmy" sobie prawo do niższych opłat z tytułu położenia poligonu w strefie krajobrazu chronionego, to i tak suma wzrosła kilkakrotnie i jest nie do zaakceptowania - wyjaśnia dowódca. Dlatego o decyzji gminy poinformowaliśmy Ministerstwo
Obrony Narodowej, a sprawa trafi do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. - Udostępnianie poligonu nie wynika z zamiaru prowadzenia przez MON działalności komercyjnej w tym zakresie, lecz ze wzajemnych zobowiązań wynikających z zawartych umów międzypaństwowych w zakresie ćwiczeń wojskowych armii sojuszniczych (w roku 2003 ćwiczenia wojsk obcych na tym poligonie odbywały się przez okres 35 dni) - argumentuje płk dr Piotr Pertek, z Centrum Informacyjnego MON.
Rozliczenie za korzystanie z poligonu przez wojska państw obcych prowadzone jest poprzez utworzony środek specjalny MON. W 2004 roku, 40 proc. przychodów środka specjalnego zgodnie z uregulowaniami ustawowymi odprowadzana jest do budżetu państwa. Z ekonomicznego punktu widzenia omawiane przedsięwzięcia nie przynoszą dochodów dla resortu ON, ale jedynie pokrywają zwrot kosztów ponoszonych w jednostkach obsługujących poligony, a związanych m.in.: z zużyciem technicznym infrastruktury, ochroną środowiska, wyrządzonymi szkodami w trakcie ćwiczeń itp.
Ponadto usytuowanie poligonów na terenie gminy wpływa na rozwój drobnej wytwórczości - dodaje płk dr Piotr Pertek. My jednak nie możemy pozwolić, by za kawał atrakcyjnego terenu zajmującego 1/3 powierzchni gminy, dostawać od armii grosze - podsumowuje Zbigniew Galek, wójt Postomina.
Jolanta Góra
Ekspert wyjaśnia
Anna Adamkiewicz, p.o. zastępcy dyrektora biura Komunikacji Społecznej w Ministerstwie Finansów
Uznanie gruntów, budynków lub budowli za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a w konsekwencji opodatkowanie ich najwyższymi stawkami podatku od nieruchomości jest uzależnione od spełnienia przez podmiot, w którego posiadaniu się znajdują, przesłanek wynikających z definicji działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych za grunty, budynki lub budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki lub budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Działalnością gospodarczą jest zaś zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Minister Finansów nie dokonuje jednak interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów. Od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie do organu podatkowego wyższego stopnia, którym w omawianym przypadku jest samorządowe kolegium odwoławcze. Wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego, co do zasady, nie wstrzymuje jej wykonania.