Jak wykorzystujemy środki z UE

Pod względem wartości podpisanych umów o dofinansowanie z funduszy UE najszybciej wykorzystywane jest wsparcie na projekty infrastrukturalne - wynika z materiałów resortu rozwoju.

Z puli środków unijnych przeznaczonych dla Polski na lata 2004- 2006 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) dla projektów infrastrukturalnych w zakresie tzw. priorytetu 1. zakontraktowano do końca listopada 2005 r. ok. 67,5 proc. środków. Wypłacono natomiast beneficjentom z tytułu rozliczonych projektów ok. 4,22 proc. środków - powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.

Priorytet 1. ZPORR obejmuje na przykład rozbudowę regionalnych sieci transportowych, tworzenie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, czy rozwój transportu publicznego w aglomeracjach.

Reklama

W ramach tzw. priorytetu 3. ZPORR, dotyczącego m.in. inwestycji w restrukturyzację obszarów wiejskich, zdegradowanych obszarów miejskich i poprzemysłowych, poziomy kontraktacji środków i ich wypłacania wyniosły na koniec listopada 2005 r. odpowiednio 54,1 proc. i 8,48 proc. wsparcia unijnego na lata 2004-2006.

W grudniu poziom zrealizowanych płatności dla ZPORR wzrósł o kolejne 425 mln zł.

Na realizację ZPORR w latach 2004-2006 przewidziano łącznie w skali kraju ok. 3 mld euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki te podzielone są do wykorzystania według województw oraz według priorytetów i działań celowych.

Główną grupę beneficjentów ZPORR stanowią jednostki samorządu terytorialnego.

Jako powiedział Kwieciński, z danych na temat wykorzystania wsparcia unijnego w ramach ZPORR wynika, że samorządy terytorialne radzą sobie znacznie lepiej w wykorzystywaniu funduszy UE niż przedsiębiorstwa państwowe i organy administracji, będące głównymi beneficjentami Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPO Transport).

W przypadku SPO Transport głównymi beneficjentami są: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A., Urzędy Morskie, Zarządy Portów, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), miasta na prawach powiatu (powiaty grodzkie), Ministerstwo Infrastruktury, Policja, Straż Pożarna.

Wartość wnioskowanego przez beneficjentów SPO Transport wsparcia wyniosła na koniec listopada 2005 r. ok. 6,15 mld zł, co przewyższa kwotę wsparcia dla tego programu przyznaną Polsce na lata 2004-2006 i stanowi w relacji do niej ok. 135,4 proc.

Jednak - jak poinformował Kwieciński - na bardzo niskim poziomie utrzymuje się poziom zrealizowanych płatności dla beneficjentów SPO Transport. Na koniec listopada 2005 r. poziom płatności w ramach tego programu wyniósł 0,01 proc., zaś na koniec grudnia 2005 r. ok. 0,03 proc. środków przyznanych Polsce na lata 2004- 2006.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: środki | transport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »