Jest nas już 1,3 mln "pl"

Liczba domen internetowych z końcówką ".pl" utrzymywanych w rejestrze NASK w końcu 2008 r. osiągnęła ponad 1,3 mln - wynika z raportu Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK).

Liczba domen internetowych z końcówką ".pl" utrzymywanych w rejestrze NASK w końcu 2008 r. osiągnęła ponad 1,3 mln - wynika z raportu Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK).

NASK poinformował, że rok 2008 był przełomowy dla polskiego rejestru domen internetowych. Na koniec grudnia - przy rocznym wzroście 73,5 proc. - osiągnięty został rekordowy poziom ponad 1,3 mln zarejestrowanych nazw stron internetowych z końcówką ".pl", co lokuje Polskę na piątym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej i na dziesiątym miejscu w świecie. Zdaniem NASK, w kilku rozwiniętych gospodarczo krajach (wśród nich są: Japonia, Korea, Francja i Hiszpania) liczba domen przypadających na 1000 mieszkańców jest znacznie mniejsza niż w Polsce, a tempo wzrostu rejestracji niewielkie.

Reklama

Liczba domen z końcówką .pl utrzymywanych w rejestrze NASK w końcu 2007 r. wyniosła ok. 762 tys. Na koniec pierwszego kwartału 2008 r. było ich ponad 1 mln, a trzeci kwartał zakończył się wynikiem ok. 1,2 mln. W opinii Andrzeja Bartosiewicza, kierującego działem domen organizacji, przy zakładanym przyroście kwartalnym na poziomie 9 proc. można spodziewać się na koniec 2009 roku ok. 1,85 mln domen. Zgodnie z prognozą, w tym roku codziennie będzie rejestrowanych 1800 - 2000 nowych domen. Największy udział w rynku obsługi domen w czwartym kwartale 2008 r. miała firma Home.pl (27 proc.).

Tuż za nią uplasował się NetArt (24 proc.). Poniżej 10-proc. udział w rynku zanotowały firmy: AZ.pl, Consulting Service, Dinfo Systemy Internetowe, DomainMaker, Michau Enterprises, Onet.pl, Key-Systems i Grupa Adweb. Zdaniem NASK, sytuacja rynkowa, w której na rynku działają dwa duże podmioty i osiem mniejszych "zapewnia dobry zrównoważony rozwój całego rynku domen w Polsce". NASK to jednostka badawczo-rozwojowa, która pełni rolę krajowego rejestru nazw internetowych z końcówką ".pl". Jest także operatorem sieci transmisji danych i oferuje rozwiązania teleinformatyczne dla biznesu, administracji i nauki. W ramach NASK działa zespół CERT Polska (ang. Computer Emergency Response Team) - zespół reagowania na zagrożenia w sieciach komputerowych.

Trzymilionową nazwę strony internetowej z domeną ".eu" zarejestrował 11 stycznia br. obywatel niemiecki. Stało się to dwa i pół roku po jej powstaniu - poinformowała w środę Komisja Europejska (KE).

Zdaniem KE, jest to czwarta pod względem popularności domena w Europie i dziewiąta na całym świecie. Przyjęły ją międzynarodowe firmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe i zespoły ekspertów oraz osoby fizyczne.

"Trzy miliony nazw pod domeną +.eu+ oznaczają, że europejscy internauci mają do niej zaufanie. Mam nadzieję, że w przyszłości skorzysta z niej jeszcze więcej przedsiębiorstw" - poinformowała Viviane Reding, unijna komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów.

Większość domen ".eu" zarejestrowano w państwach UE o największej liczbie ludności i najszerszym dostępie do internetu. Na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy (30 proc.), następnie Holandia (14 proc.), Wielka Brytania (12 proc.), Francja (8 proc.) i Polska (6 proc.).

Od początku kwietnia 2006 r. adresy z końcówką ".eu" mogą rejestrować wszyscy mieszkańcy UE i organizacje posiadające siedzibę na terytorium Unii. Zarządzaniem rejestrem ".eu" (bazą danych zawierającą wszystkie zarejestrowane nazwy) zajmuje się niekomercyjna organizacja EURid. W ciągu pierwszego roku istnienia domeny zarejestrowano w niej 2,5 mln nazw, a w 2007 r. następne 300 tys.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: NASK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »