Kolejny sposób na abonenta

Urzędu Komunikacji Elektronicznej bada sprawę dziwnych połączeń z numerami zaczynającymi się na 0-400. To kolejny sposób oszukiwania abonentów.

W ramach ochrony praw abonentów UKE sprawdza połączenia na numery 0-400 oraz zasady uzupełniania stanu konta telefonów pre-paid.Pełniąca obowiązki Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Pani Anna Streżyńska, podejmując interwencję w zakresie ochrony prawa abonentów usług telekomunikacyjnych, wezwała:

- Prezesa Telekomunikacji Polskiej S.A. Pana Marka Józefiaka do złożenia wyjaśnień, w jaki sposób TP S.A. chroni abonentów przed wyłudzeniami za pomocą numerów 0-400 (numery o podwyższonej płatności stosowane w teległosowaniach i telekonkursach);

Reklama

- Prezesa Zarządu PTC Sp. z o.o. Pana Tadeusza Kubiaka do poinformowania, jak operator chroni Klientów sieci Era przed nadużywaniem możliwości uzupełnienia stanu konta telefonicznego w systemie Era Tak-Tak poprzez wysyłanie wiadomości SMS przez osobę trzecią.

Uwaga

Do Urzędu zgłaszają się ze skargami abonenci TP S.A., którzy na rachunkach telefonicznych mają wykazane wiele krótkotrwałych połączeń z numerami 0-400. Ich czas trwania nie przekracza zwykle 4-6 sekund, a po upływie kolejnych ok. 5 sekund połączenie nawiązywane jest ponownie. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta. Pomimo tego, abonenci TP S.A. są obciążani w rachunkach telefonicznych za każde kilkusekundowe połączenie, jak za pełną minutę rozmowy.

Z kolei użytkownicy sieci telefonii komórkowej Era otrzymują wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Wysłanie takiego SMS o wskazanej przed nadawcę treści oznacza doładowanie działającej w systemie Era Tak-Tak karty pre-paid oszusta.

Przykładowe treści takich SMS-ów brzmią:

- "Era Omnix. Wygrałeś w naszym konkursie zestaw kina domowego, aby potwierdzić odbiór nagrody wyślij SMS o treści 668xxxxxx na numer 1120".

- "/ERA/:System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".

- "Z okazji urodzin ERA otrzymałeś 20 darmowych minut! Aby potwierdzić wyślij 9 cyfrowy pod 696xxxxxx na numer 1120. Koszt SMS-a 20 gr z VAT. www.era.pl".

Biorąc pod uwagę skalę problemu oraz ustawowy obowiązek operatora do podjęcia środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony abonentów, Prezes UKE wezwał TP S.A. oraz PTC Sp. z o.o. do przekazania w terminie 7 dni informacji o podjętych działaniach, mających na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: T-Mobile | UKE | karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »