Komisja infrastruktury zaakceptowała budżet na 2008 r.

Sejmowa komisja infrastruktury zaakceptowała wydatki i dochody budżetowe na 2008 r. leżące w jej kompetencjach - chodzi przede wszystkim o budownictwo i transport. Komisja przyjęła również kilka poprawek do ustawy budżetowej na 2008 r.

Sejmowa komisja infrastruktury  zaakceptowała wydatki i dochody budżetowe na 2008 r.  leżące w jej kompetencjach - chodzi przede wszystkim o budownictwo  i transport. Komisja przyjęła również kilka poprawek do ustawy  budżetowej na 2008 r.

Komisje sejmowe pracują obecnie na projektem budżetu na 2008 rok. Projekt został przedstawiony w Sejmie w sobotę przez ministra finansów; zaplanowano w nim, że przyszłoroczne dochody wyniosą 281,8 mld zł, wydatki - 310,4 mld zł, a deficyt 28,6 mld zł.

W części budżetu dotyczącej budownictwa, wydatki mają wynieść blisko 1 mld 264 mln zł (98,7 proc. wydatków na ten cel przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2007). Dochody mają wynieść 210,3 mln zł, czyli 121,5 proc. dochodów tegorocznych.

Główne pozycje po stronie wydatków to refundacja premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie (348 mln zł), wydatki na Krajowy Fundusz Mieszkaniowy (280 mln zł) oraz na Fundusz Termomodernizacji (270 mln zł).

Reklama

Na utrzymanie i działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zaplanowano blisko 16,2 mln zł.

Na zadania z zakresu transportu budżet ma wydać w 2008 roku 11 mld 715 mln zł, czyli 235,1 proc. wydatków przewidzianych w budżecie na rok 2007. Dochody mają wynieść 73,8 mln zł i będą pochodziły głównie z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Ponad 9 mld zł przypada na budowy i inne inwestycje na drogach. Chodzi tu o budowę autostrad i dróg ekspresowych, "wyprowadzenie" ruchu z obszarów miejskich (czyli budowę obwodnic), poprawę stanu dróg, budowy i remonty mostów.

PKP Polskie Linie Kolejowe mają otrzymać 500 mln zł na dofinansowanie kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz 1 mld 185 mln zł na inwestycje.

W krajowych pasażerskich przewozach kolejowych 370 mln zł wyniosą dotacje do ulg ustawowych, a 240 mln zł pochłonie dotacja do przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych.

Pozostałe pozycje w tej rubryce to utrzymanie m.in. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ośmiu Urzędów Żeglugi Śródlądowej, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Wydatki budżetowe na łączność mają wynieść ponad 22,1 mln zł (101,5 proc. wydatków ustawy budżetowej na 2007 rok), a dochody 50 tys. zł.

Do najważniejszych pozycji po stronie wydatków należą dopłaty do przesyłek ustawowo zwolnionych od opłat, np. dla ociemniałych (1,7 mln zł), realizacja programu wieloletniego rozwoju telekomunikacji i poczty (3 mln zł). Na administrację publiczną w tej branży ma być wydanych 16,4 mln zł.

W budżetach województw przewidziano m.in. wydatek ponad 400 mln zł na finansowanie ulg ustawowych w przewozach autobusowych.

Komisja infrastruktury przyjęła kilka poprawek zgłoszonych przez posłów. W jednej z nich (zgłoszonej przez Janusza Piechocińskiego z PSL) chodzi o to, by 4,4 mld zł przesunąć z puli środków przeznaczonych na finansowanie projektów z udziałem UE, na usprawnienie procesów inwestycyjnych w obszarze infrastruktury z wykorzystaniem środków unijnych.

Piechociński zgłosił również dwie poprawki, które zmierzają do zwiększenia kwot będących w dyspozycji Funduszu Kolejowego i Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy ma pozyskać 300 mln zł, a Fundusz Drogowy 320 mln zł, w obu przypadkach poprzez emisję obligacji. Uzyskane w ten sposób środki mają być przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa w tych gałęziach transportu.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: dochody | infrastruktura | budżet | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »