Koniec ery win owocowych
Makarony, woda, mrożonki - ich producenci mogą spać spokojnie. Nie można tego powiedzieć o piekarzach czy producentach win owocowych.
Menedżerowie i inwestorzy zastanawiają się, które sektory rynku rolno-spożywczego mają najlepsze perspektywy rozwoju i na które warto postawić w najbliższych latach. Próbę kompleksowej odpowiedzi na takie dotyczące rynku polskiego podjęli eksperci Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej(IERiGŻ) we współpracy z przedstawicielami poszczególnych branż w przygotowanym na zlecenie Rady Gospodarki Żywnościowej raporcie "Stan i perspektywy przemysłu rolno-spożywczego". Wnioski wypływające z raportu są na ogół optymistyczne. Wskazuje on jednak również segmenty rynku, których perspektywy nie są zbyt różowe.
Wygodne mięso
Eksperci wzięli pod lupę największe sektory przemysłu rolno-spożywczego pod kątem m.in. dynamiki popytu krajowego na najważniejsze produkty oraz perspektyw eksportowych do 2013 r. Z ich analizy wynika, że sektor mięsny - największy dział przemysłu spożywczego - czeka jeszcze wiele lat wzrostu, przy czym mają w nim zachodzić znaczące zmiany struktury sprzedaży. Na przykład, szybko rosnąć ma popyt na wygodne w użyciu mięsa kulinarne o różnym stopniu obróbki, kosztem pozycji rynkowej konserw i wędlin.
- Zgadzamy się z opinią, że sprzedaż świeżego mięsa kulinarnego będzie rosła, kosztem m.in. wędlin, dlatego coraz więcej inwestujemy w rozwój tego segmentu. Ma w tym pomóc m.in. przejmowanie regionalnych dystrybutorów mięsa i wędlin - mówi Maciej Duda, szef PKM Duda.
Grupa planuje też przejęcia firm, które prowadzą ubój bydła, w związku ze spodziewanym wzrostem spożycia wołowiny.
Nabiał z dodatkiem
Branża mleczarska, drugi pod względem wielkości obrotów sektor przemysłu spożywczego, też ma przed sobą znaczący wzrost sprzedaży (9-15 proc. do 2013 r.).
- Spodziewamy się, że w naszej branży najszybciej wzrośnie konsumpcja serów, twarożków smakowych, deserów mlecznych i napojów mlecznych z różnymi dodatkami zdrowotnymi. Przewagę rynkową będą miały produkty innowacyjne, i to nie tylko pod względem żywieniowym czy smakowym, ale także pod względem opakowania i formy podania - mówi Tadeusz Nadrowski, prezes SM Ostrołęka.
Eksperci prognozują też duży wzrost spożycia wody mineralnej, makaronów, wyrobów ciastkarskich i przetworów owocowo-warzywnych, w tym m.in. mrożonek.
Cukier mniej krzepi
Jest jednak wiele wyrobów, na które popyt w najlepszym razie nie będzie się zwiększał, a w wielu przypadkach - malał. Do takich produktów należą m.in. świeże pieczywo, kiszona kapusta, wina owocowe, śmietana czy konserwy mięsne. Zmniejszy się też spożycie cukru, ale dotyczy to tylko gospodarstw domowych, bo w przemyśle jego zużycie będzie rosło.
Wiktor Szczepaniak