Kto straci na niżu demograficznym?
Począwszy od roku 2007 przez pięć kolejnych lat liczba kandydatów na studia będzie spadać o 5-10 proc. rocznie - podaje BusinessWeek.
Od 1990 roku w Polsce w błyskawicznym tempie zaczęły powstawać niepaństwowe szkoły wyższe. Polskie szkolnictwo zaczęło się rozwijać, liczba studentów wzrastała systematycznie. W roku 2005 wynosiła 1,9 mln (o 3,6 proc. więcej niż w roku ubiegłym), piętnaście lat temu było ich zaledwie 394 tys. Takiemu wzrostowi studiujących towarzyszył trzykrotnie wolniejszy wzrost kadry akademickiej. Wzrasta także liczba studentów zagranicznych. W roku akademickim 2004/2005 było ich 8,8 tys (na początku lat 90. liczba ta była o połowę mniejsza). Rektorzy chętnie widzą na swoich uczelniach obcokrajowców ze względu, na rosnący przez to prestiż szkoły.
Największe oblężenie przeżywały szkoły oferujące naukę na kierunkach zarządzanie i marketing, ekonomia i administracja. Małą popularnością cieszyły się natomiast kierunki przyrodnicze i techniczne.
Przychody szkół wyższych także systematycznie wzrastały. W danych z roku 2004 widzimy, że wyniosły one 13,1 mld z czego uczelnie państwowe uzyskały 11 mld złotych a 2,1 mld szkoły prywatne. Struktura przychodów uczelni państwowych różni się od prywatnych. W roku 2004 kształtowała się ona następująco:
- 58,6% przychodów uzyskano z dotacji budżetowej do działalności dydaktycznej,
-18% pochodziło z opłat za zajęcia dydaktyczne (wysokość zebranych opłat: 1,958 mld zł),
-12,5% to wpływy z działalności badawczej.
W roku akademickim 2004/2005 państwowych szkół wyższych było 126 a uczyło się na nich 1,344 tys. studentów.
Struktura przychodów uczelni prywatnych: -95% opłaty za zajęcia dydaktyczne (wysokość zebranych opłat: 1,904 mld zł) -0,4% wpływy za badań naukowych W roku akademickim 2004/2005 prywatnych uczelni było 301 z liczbą studentów 582 tys.
Nadchodzący niż demograficzny spowoduje pogorszenie sytuacji finansowej uczelni. Szacuje się, że w najgorszym wypadku dochody mogą spaść o połowę.
Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego na lata 2007-2013 przewiduje wprowadzenie częściowej odpłatności, zwiększenie współpracy między szkołami a gospodarką, umiędzynarodowienie studiów wyższych, wprowadzenie systemu dopłat do czesnego oraz kredytów studenckich oraz usprawnienie systemu zarządzania szkołami.