Kto straci na niżu demograficznym?

Począwszy od roku 2007 przez pięć kolejnych lat liczba kandydatów na studia będzie spadać o 5-10 proc. rocznie - podaje BusinessWeek.

Od 1990 roku w Polsce w błyskawicznym tempie zaczęły powstawać niepaństwowe szkoły wyższe. Polskie szkolnictwo zaczęło się rozwijać, liczba studentów wzrastała systematycznie. W roku 2005 wynosiła 1,9 mln (o 3,6 proc. więcej niż w roku ubiegłym), piętnaście lat temu było ich zaledwie 394 tys. Takiemu wzrostowi studiujących towarzyszył trzykrotnie wolniejszy wzrost kadry akademickiej. Wzrasta także liczba studentów zagranicznych. W roku akademickim 2004/2005 było ich 8,8 tys (na początku lat 90. liczba ta była o połowę mniejsza). Rektorzy chętnie widzą na swoich uczelniach obcokrajowców ze względu, na rosnący przez to prestiż szkoły.

Reklama

Największe oblężenie przeżywały szkoły oferujące naukę na kierunkach zarządzanie i marketing, ekonomia i administracja. Małą popularnością cieszyły się natomiast kierunki przyrodnicze i techniczne.

Przychody szkół wyższych także systematycznie wzrastały. W danych z roku 2004 widzimy, że wyniosły one 13,1 mld z czego uczelnie państwowe uzyskały 11 mld złotych a 2,1 mld szkoły prywatne. Struktura przychodów uczelni państwowych różni się od prywatnych. W roku 2004 kształtowała się ona następująco:
- 58,6% przychodów uzyskano z dotacji budżetowej do działalności dydaktycznej,
-18% pochodziło z opłat za zajęcia dydaktyczne (wysokość zebranych opłat: 1,958 mld zł),
-12,5% to wpływy z działalności badawczej.

W roku akademickim 2004/2005 państwowych szkół wyższych było 126 a uczyło się na nich 1,344 tys. studentów.

Struktura przychodów uczelni prywatnych: -95% opłaty za zajęcia dydaktyczne (wysokość zebranych opłat: 1,904 mld zł) -0,4% wpływy za badań naukowych W roku akademickim 2004/2005 prywatnych uczelni było 301 z liczbą studentów 582 tys.

Nadchodzący niż demograficzny spowoduje pogorszenie sytuacji finansowej uczelni. Szacuje się, że w najgorszym wypadku dochody mogą spaść o połowę.

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego na lata 2007-2013 przewiduje wprowadzenie częściowej odpłatności, zwiększenie współpracy między szkołami a gospodarką, umiędzynarodowienie studiów wyższych, wprowadzenie systemu dopłat do czesnego oraz kredytów studenckich oraz usprawnienie systemu zarządzania szkołami.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: szkoły
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »