Kto zapłaci za nielegalne zajęcie pasa drogowego?
Umieszczenie reklamy w obrębie pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia zarządcy podlega karze pieniężnej - na kogo, w świetle prawa, może zostać ona nałożona?
Zgodnie z art. 40 ust. 1, 12 oraz 13 ustawy o drogach publicznych zajęcie części pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem lub ochroną dróg wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy w formie decyzji administracyjnej. Idąc dalej - zajęcie pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia, co do zasady, wiąże się z uzyskaniem decyzji stwierdzającej nałożenie kary pieniężnej. Co więcej, wspomniane zezwolenie będzie konieczne nawet w sytuacji, gdy inwestor nie jest świadomy, że jego reklama wychodzi na pas drogowy, a fakt ten zostanie stwierdzony w wyniku dokonania oględziny z udziałem uprawnionego geodety.
Alternatywę dla konieczności uzyskania zezwolenia zarządy drogi stanowi podpisanie odpłatnej umowy cywilnoprawnej - informuje Robert Tomaszewski w portalu www.grunttozysk.pl. W granicach miast na prawach powiatu tablice reklamowe (oraz inne urządzenia reklamowe) mogą być umieszczane na gruntach w pasie drogowym na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej w wypadkach uzasadnionych względami funkcjonalnymi.
Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi lub też bez zawarcia odpłatnej umowy cywilnoprawnej, zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, kare? pieniężną w wysokości 10-krotnos?ci ustalonej opłaty za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczania w pasie drogowym tablicy reklamowej. Termin uiszczenia takiej kary pieniężnej wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.
Kara pieniężna zostanie nałożona na osobę, która taką reklamę umieściła, lub która umieszczenie zleciła - nie ma tu znaczenia, czy jest ona właścicielem tablicy, na której została nielegalnie umieszczona czy też właścicielem nieruchomości, na której tablica została posadowiona (takie stanowisko zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, wyrok z 9 czerwca 2015r.; sygnatura akt: III SA/Po 670/14).
Warto także wiedzieć, kiedy organ ma prawo do nałożenia takiej kary, czyli w oparciu o jakie wytyczne, w praktyce, ustalany jest przebieg pasa drogowego oraz kiedy obiekt uznany zostanie za reklamę. Pas drogowy to, co do zasady, wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenia nad i pod jego powierzchnią, w którym zlokalizowane są droga oraz obiekty budowlane i inne urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu drogowego. Reklama z kolei to nośnik informacji wizualnej (o dowolnej, materialnej formie) wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi.