Reklama

Lepsza ochrona przed esemesami o podwyższonej opłacie!

W niedzielę wchodzi w życie część przepisów nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, które zwiększają ochronę osób korzystających z usług telekomunikacyjnych o podwyższonej opłacie, tzw. premium rate, czyli np. konkursów esemesowych - poinformował UKE.

Premium rate to np. esemesy o podwyższonej opłacie. Za wysłanie takiej wiadomości tekstowej, np. ze zgodą na wzięcie udziału w konkursie, można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych. Zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), osoby wysyłające takie esemesy nie zawsze zdają sobie sprawę, ile to kosztuje. Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego dotycząca usług premium rate została uchwalona przez Sejm w sierpniu, w październiku podpisał ją prezydent.

Nowe przepisy określają m.in. obowiązki informacyjne nałożone na firmy oferujące takie usługi. Chodzi m.in. o sposób informowania o cenie esemesa czy rozmowy oraz wykorzystywania tych informacji w przekazach reklamowych. Cena usługi ma być podawana odpowiednio dużą czcionką i na wyraźnym tle, tak aby każdy wiedział, ile kosztuje wysłany esemes lub rozmowa telefoniczna. Dostawca musi umożliwić też natychmiastową rezygnację z usługi. Ma to być proste i wolne od opłat.

Reklama

Koniec wrogich esemesów?

Dodatkowo dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest zobowiązany bezpłatnie przekazać abonentom każdorazowo, przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne, informację o cenie za minutę połączenia albo o całkowitej cenie.

Ustawodawca przewidział sześciomiesięczny okres vacatio legis na część przepisów zawartych w nowelizacji - wejdą one w życie w 2012 r. Zgodnie z nimi, dostawca usługi telekomunikacyjnej będzie zobowiązany - na żądanie abonenta - do określenia limitu maksymalnej ceny usług o podwyższonej opłacie i nieodpłatnego blokowania połączeń na takie numery po przekroczeniu wyznaczonego przez klienta limitu.

Za pięć miesięcy zaczną też obowiązywać dostawców progi kwotowe, po przekroczeniu których będą musiał informować o tym fakcie abonenta i zablokować na jego żądanie wykonywanie i odbieranie połączeń na numery o podwyższonej opłacie.

O problemie dot. usług premium rate na początku roku informowała prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska. Do UKE napływało wiele pism dotyczących tych usług. Przykładowo, przy próbie złożenia reklamacji rachunku (w salonach operatora lub za pośrednictwem infolinii) zawierającego opłaty za udział w loterii, klienci byli odsyłani do organizatora, który działał na zlecenie operatora. Zazwyczaj klienci otrzymywali informację, że operator nie jest organizatorem loterii i nie odpowiada za jej prawidłowe przeprowadzenie oraz ewentualne roszczenia uczestników. Prezes UKE apelowała do operatorów, by umożliwili blokowanie wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta. Chciała też m.in. ustanowienia limitu kwotowego na usługi telekomunikacyjne i usługi o podwyższonej opłacie.

Czytaj uważnie

SMS zaczynający się od cyfry 7 kosztuje poniżej 10 zł. O koszcie informuje cyfra znajdująca się za cyfrą 7 - np. SMS na numer 7645 kosztować będzie 6 zł netto. SMS wysyłany na numer rozpoczynający się od cyfry 9 zawsze będzie kosztować powyżej 10 zł. O koszcie informują dwie cyfry znajdujące się po cyfrze 9 - np. SMS wysłany na numer 91124 to koszt 11 zł plus podatek VAT, a SMS wysłany na numer 93042 to koszt 30 zł plus VAT.

_ _ _ _ _

Nowe stawki MTR

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) szacuje, że stawki MTR za zakańczanie połączeń w sieciach telefonii komórkowej w 2013 roku dla czterech operatorów komórkowych wyniosą około 1 eurocenta za minutę lub mniej, czyli około 2,5-3,5 grosza za minutę - powiedziała PAP prezes UKE Anna Streżyńska. Stawki MTR od początku 2013 roku dla czterech największych operatorów komórkowych, działających na rynku dłużej niż cztery lata, będą wyliczane w oparciu o koszty operatora efektywnego, czyli o tzw. PURE FL-LRIC.

Komentarz - DM BZWBK

Silny spadek stawek MTR z 15,2 gr obecnie do 2,5 - 3,5 gr w 2013 roku pozwoliłby jakiemukolwiek agresywnemu graczowi na zaoferowanie istotnie niższych cen od konkurencji - mała obniżka stawek MTR jest prawie bez znaczenia dla poziomu EBITDA operatorów komórkowych, silne cięcie stawek MTR będzie miało niewielki negatywny wpływ. Z drugiej strony, pewien brak asymetrii dla P4 od 2013 i potencjalna utrata przywileju asymetrii Mobyland / Aero2 / CenterNetu wywrze niewielki pozytywny wpływ na poziom EBITDA "wielkiej trójki" operatorów.

Paweł Puchalski, CFA

Dowiedz się więcej na temat: usługi telekomunikacyjne | oplaty | sms | Życie | ochrona | UKE | telefon komórkowy | premium

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »