Maciej Lasek o harmonogramie budowy CPK: Totalnie odklejony od realiów

Posłowie PiS Waldemar Andzel i Marcin Horała w ramach pytań w sprawach bieżących zwrócili się do premiera o odpowiedź dotyczącą dalszych losów budowy CPK. W imieniu Donalda Tuska głos zabrał wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. - Przygotowujemy się obecnie do uruchomienia audytu, który pozwoli prześledzić zarówno działalność spółki, jak i pełnomocnika. Rola audytu jest fundamentalna - stwierdził. Jak zaznaczył, harmonogram budowy CPK z czasów rządu PiS był "totalnie odklejony od realiów realizowania tak wielkich inwestycji".

Jako pierwszy pytanie zadał poseł Waldemar Andzel, który przytoczył analizę Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) potwierdzającą potrzebę budowy centralnego lotniska w Polsce. Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK w rządzie PiS, pytał z kolei, kiedy rozpocznie się audyt dotyczący CPK i kiedy można spodziewać się jego zakończenia. 

- Jest oczywiste, że przy tak gigantycznej inwestycji jak CPK powinna być ona odporna na możliwy niekorzystny, a często wręcz czarny scenariusz, dlatego decyzje skutkujące zaangażowaniem tak olbrzymich środków publicznych powinny być podejmowane roztropnie, w oparciu o solidne podstawy. (...) Wymaga też sprawdzenia, czy takie wydatki są w pełni uzasadnione, dlatego niezbędne jest przeprowadzenie kompleksowego audytu - odpowiedział Maciej Lasek. 

Reklama

Jak zaznaczył pełnomocnik rządu ds. CPK, rząd już przygotowuje się do uruchomienia audytu, który pozwoli "prześledzić zarówno działalność spółki, jak i pełnomocnika". 

- Rola audytu jest fundamentalna i obejmie m.in. analizę portfela i projektów CPK pod kątem ich zasadności, analizę decyzji i zobowiązań finansowych, analizę struktury spółki, analizę aktywów pod kątem ilościowym i jakościowym, a także analizę zamówień i kontraktów. Już pierwsze analizy wskazują, że trudno znaleźć uzasadnienie dla niektórych wydatków. (...) Ostatni dni pokazały, że swoisty sponsoring dotyczył różnych zadań, w tym tych określanych przez media jako "ołtarz plus". Zapewniam, że wszystkie wydatki oraz ich podstawy będą zweryfikowane. Ważnym elementem audytu będą kontrakty - te zrealizowane i te wciąż niezrealizowane - ich zawartość i warunki, a także warunki ewentualnego rozwiązania umów, bez przesądzania oczywiście jakie będą decyzje - mówił. 

Maciej Lasek o harmonogramie powstania CPK: Duża odwaga cywilna lub totalne odklejenie

Pełnomocnik rządu ds. CPK jest zdania, że poprzednicy zaniedbali rozwój innych portów lotniczych w Polsce. 

- Będę też zmuszony podejmować inne decyzje dotyczące lotnisk, ponieważ poprzednicy celowo blokowali decyzje, dotyczące m.in. Lotniska Chopina (w Warszawie - red.) czy lotniska w Modlinie. Rozwój mazowieckich portów lotniczych jest niezbędny i musi poprzedzić potencjalną, podkreślam, potencjalną, bo jesteśmy wciąż przed audytem, budowę nowego lotniska centralnego - wskazywał. 

Maciej Lasek podkreślał, że harmonogram działań wokół CPK zaproponowany przez rząd PiS trudno uznać za realistyczny. 

- Nazywanie dotychczasowego harmonogramu budowy CPK "realistycznym", przypomnę, pierwsze loty w 2028 roku, wymaga, łagodnie mówiąc, dużej odwagi cywilnej lub totalnego odklejenia się od realiów realizowania tak wielkich inwestycji w Polsce, a szerzej w Europie, w tych systemach prawnych - mówił. 

- Rynek lotniczy ewoluuje, pasażerowie coraz chętniej wybierają połączenia lotnicze "point to point" (z miejsca na miejsce, bez przesiadek - red.), nie możemy zamykać oczu na trendy branżowe. Dogmatyczne podejście do sieci lotnisk krajowych bazujące na jednym wielkim porcie lotniczym, często kanibalizującym ruch wypracowany przez lotniska regionalne, będzie przez nas gruntownie analizowany - dodał. 

Pełnomocnik rządu ds. CPK: Nie będziemy niewolnikami decyzji poprzedników

Maciej Lasek zaznaczył, że rząd będzie działał w ramach uwarunkowań stworzonych przez poprzedników, ale nie będzie "niewolnikiem ich decyzji". 

- Poszukamy właściwej ścieżki rozwoju nie tylko dla mazowieckich, ale wszystkich portów lotniczych. Łatwiej, taniej i szybciej można poprawić realne problemy ruchu lotniczego na istniejącej już infrastrukturze, bo wiele problemów jest tu i teraz i nie mamy czasy, by czekać 8 czy 10 lat, bo to są realne harmonogramy - podkreślał. 

Pełnomocnik rządu ds. CPK przedstawił także zmiany, jakie zaszły w spółce po przejęciu władzy przez nową koalicję. 

- Zachodzą zmiany w organach spółki, które umożliwiają lepszą współpracę przy projekcie, ale także jego weryfikacji. Dzisiaj powołany został nowy skład rady nadzorczej spółki, a kolejne zmiany nastąpią w najbliższych dniach. Równocześnie, po analizie, uznano, że zespół doradczy działający przy pełnomocniku, pomimo płatnej formuły, nie wypracował żadnych sensownych i użytecznych rekomendacji, dlatego jedną z pierwszych moich decyzji było jego rozwiązanie - wskazał. 

Maciej Lasek, podsumowując swoje wystąpienie, jeszcze raz podkreślał, że wszelkie decyzje w sprawie przyszłości CPK będą zapadały wyłącznie w oparciu o analizy. 

- Wszystkie decyzje dotyczące CPK, które będą wykonywał, będą bazowały na analizach, a nie wybiórczo potraktowanych ich fragmentach, które pasują do z góry postawionej tezy. Po audycie będę gotów do szczegółowego odpowiadania na pytania, co przemawia za, a co przeciw budowie centralnego lotniska - zakończył. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Maciej Lasek | CPK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »