Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Pekao S.A. na Impact’23: „W kontekście kryzysów, banki zdały egzamin”
Pandemia, wojna, kryzys gospodarczy — ostatnie lata dają się we znaki. Jednak w przeciwieństwie do kryzysu, z którym mieliśmy do czynienia w pierwszej dekadzie XXI wieku, kiedy to banki zza oceanu przyczyniły się do krachu, obecnie w Polsce sektor bankowy zapewnia stabilizację i bezpieczeństwo, pomagając przetrwać niepewne czasy. Między innymi właśnie o tym opowiadała podczas Kongresu Impact’2023 w Poznaniu Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Banku Pekao S.A.
Ponad 500 prelegentów - ekonomistów, naukowców, polityków i ekspertów w różnych dziedzinach - przez dwa dni debatowało w Poznaniu o najważniejszych kwestiach technologiczno-gospodarczych współczesnego świata. Wśród zaproszonych była Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Banku Pekao S.A.
"Pandemia, wojna, inflacja - w kontekście tych trzech, najmocniej uderzających w całe gospodarki i indywidualnych obywateli kryzysów - banki naprawdę zdały i wciąż zdają egzamin. Zamiast generować problemy jak kilkanaście lat temu za oceanem, zajmujemy się ich rozwiązywaniem, czego modelowym przykładem było sprawne wdrożenie i obsługa tzw. tarcz antykryzysowych" - mówiła Zmitrowicz.
I jak zapewnia ekspertka, skutki tych działań są widoczne już dziś, a my możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość. Codzienna współpraca z milionami klientów indywidualnych i korporacyjnych sprawia, że banki mogą nie tylko ocenić sytuację gospodarczą kraju na dzień dzisiejszy, ale również prognozować koniunkturę.
"Naprawdę nasza sytuacja jest lepsza, niż mogłoby się wydawać: cieszy niskie bezrobocie, a w rozmowach z nami przedsiębiorcy wciąż przyznają, że aktywnie poszukują nowych pracowników. Polskie firmy, zwłaszcza te małe i średnie, przestały koncentrować się jedynie na rynku wewnętrznym, zaczynając coraz śmielej wychodzić poza granice kraju, w czym aktywnie je wspomagamy m.in. poprzez atrakcyjne finansowanie" - mówiła wiceprezes Banku Pekao S.A. w Poznaniu.
Polskie firmy nie boją się inwestować i stawiać na innowacje, o czym świadczy stałe zainteresowanie ofertą banku, w tym również kredytami. Do zmieniającego się rynku elastycznie dopasowuje się także sektor bankowy.
Wiceprezes Banku Pekao S.A. mówiła również, jak ważna w ostatnich latach stała się troska o pracownika. Już w okresie pandemii firmy zwróciły uwagę na dobrostan zatrudnianych osób. Kiedy wybuchła wojna w Ukrainie i nadszedł globalny kryzys gospodarczy, walka ze stresem w strukturach firm stała się koniecznością. Zmitrowicz zapewniała, że mądrze zarządzając, da się trudne te czasy wykorzystać na własną korzyść. Ostatnie pięć lat przyspieszyło transformację technologiczną, firmy, które się nie broniły przed wprowadzaniem radykalnych zmian, teraz na tym korzystają. Zmiany zaszły również w pracownikach.
- W pandemii obserwowaliśmy, jak przy odpowiednim wsparciu mądrego pracodawcy potrafią oni przejść z fazy stresu i wycofania się do postawy aktywnej, w której celem jest powalczenie o miejsca pracy. Nasi pracownicy uznali, że w trudnych czasach powinni być z klientami. Dzięki tej otwartej postawie mamy dzisiaj takie, a nie inne wyniki. Zawdzięczmy je relacjom międzyludzkim - budowanym długoterminowo, na lata - tłumaczyła Magdalena Zmitrowicz.
Udało się to zrobić właśnie dzięki trosce o dobrostan pracowników. Bank Pekao S.A. prowadzi wraz z Uniwersytetem Warszawskim badania nad źródłami stresu. Jeśli pochodzi on z miejsca pracy, rolą firmy jest opracowanie możliwie jak najlepszej strategii jego eliminacji.
- Dla mnie rola lidera nie zmieniła się: całe życie uważałam, że współpraca zespołowa i empatia w powiązaniu z etyką to jest najlepsze podejście do pracownika. Także docenianie tego, co zrobili pracownicy. A nasi w tych kryzysach zrobili bardzo wiele dla klientów. Wszystkie programy pomocowe w czasie pandemii były realizowane przez banki. Tarcze finansowe wprowadziliśmy, pracując od rana do nocy. Nasi pracownicy, podobnie jak tysiące rodaków, zaangażowali się też od początku w pomoc cierpiącym Ukraińcom. To też dało niesamowity efekt: my, Polacy, jesteśmy dzięki temu doceniani i podziwiani na całym świecie - puentowała Magdalena Zmitrowicz.
Bank Pekao S.A. obsługuje dziś ponad 6,3 mln klientów i co drugą korporację w naszym kraju.