MOL uruchomił w Polsce pierwszą stację pod swoją marką
MOL uruchomił w Polsce pierwszą stację paliw pod swoją marką, w marcu planuje kolejne dwa otwarcia. Rebranding przejętych stacji Lotosu powinien potrwać do końca 2024 roku. Spółka zakłada, że w ciągu pięciu lat sieć mogłaby liczyć do 600 stacji – poinformowali przedstawiciele grupy.
Pierwsza stacja pod marką MOL została uruchomiona w MOP Klemencice, przy trasie S7.
- Polska jest dużym rynkiem, największym, na którym działamy. (...) Można od nas oczekiwać rebrandingu kolejnych stacji, nowych paliw, programu lojalnościowego, nowego konceptu gastronomicznego - powiedział prezes MOL Polska Richard Austen podczas uroczystości uruchomienia stacji.
2 grudnia 2022 roku MOL oficjalnie wszedł na polski rynek dzięki finalizacji transakcji z PKN Orlen i Grupą Lotos, w wyniku której grupa przejęła ponad 410 stacji działających pod marką Lotos. Ponadto, w ramach zawartych umów, MOL sprzedaje na rzecz PKN Orlen 143 stacje paliw na Węgrzech oraz 39 stacji na Słowacji. Umowy są wynikiem decyzji Komisji Europejskiej, która w lipcu 2020 r. udzieliła warunkowej zgody na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, uzależniając ją od realizacji środków zaradczych.
Pod marką MOL mają też funkcjonować w przyszłości stacje Slovnaft Polska, działające na południu kraju, dzięki czemu polska sieć grupy zbliży się do 500 stacji.
Jak poinformowali przedstawiciele MOL-a, polski rynek jest bardzo konkurencyjny.
Pytany o największe wyzwanie, Peter Ratatics, wiceprezes wykonawczy grupy MOL ds. usług konsumenckich, odpowiedział, że są nim ceny paliw. - Marże w Polsce są niskie, ale jesteśmy przyzwyczajeni do konkurencyjnych warunków - powiedział Ratatics.
W marcu planowane jest otwarcie kolejnych dwóch stacji MOL-a, w miejscowościach Budykierz i Przyimy. - Chcemy mieć jak najwięcej stacji. Realistycznie patrząc, chcielibyśmy mieć w Polsce do 600 stacji. Widzimy tu dużo możliwości rozwoju. Nie wykluczamy akwizycji, ale i inwestycji greenfield, np. w przy punktach MOP - powiedział Peter Ratatics.
Pytany, w jakim czasie grupa chciałaby osiągnąć cel ok. 600 stacji, odpowiedział: - Myślę, że w ciągu pięciu lat. Ratatics poinformował, że rebranding przejętych ponad 400 stacji Lotosu powinien potrwać do końca 2024 roku. - Potrzebujemy na rebranding około dwóch lat - powiedział.
Jak podawano, koszt rebrandingu zależeć będzie od stacji, jej stanu technicznego itd., ale firma szacuje, że może wynosić 60-100 tys. dol. na jeden punkt.
Na polski rynek MOL wprowadza też koncept gastronomiczny Fresh Corner. - Będziemy rozwijać koncept gastronomiczny Fresh Corner, ale nie wszystkie stacje będą go miały. Myślę, że w dłuższym okresie to będzie 60-80 proc. - powiedział Ratatics.
Grupa nie spodziewa się problemów z dostawą paliw w krótkim okresie, w związku z sankcjami obowiązującymi od 5 lutego. - Polska jest w dużo lepszym położeniu niż kraje, które nie mają dostępu do morza, np. Czechy, czy Węgry. Paliwa można importować drogą morską - powiedział Ratatics.
Jak poinformował, w tym roku wolumen paliw eksportowanych przez MOL ze słowackiej rafinerii do Polski może być podobny jak dotychczas, ale w przyszłym roku eksport może być niższy.
Ratatics wskazał, że grupa ma długoterminowy kontrakt na dostawy z grupą Orlen. Nie wyklucza też importu drogą morską, jest też otwarta np. na współpracę z Saudi Aramco.
Grupa MOL na polskim rynku jest obecna od 1997 r. Od 2004 r. firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Grupa MOL to zintegrowany, międzynarodowy koncern działający w sektorach naftowym, gazowym, petrochemicznym i detalicznym, z siedzibą w Budapeszcie na Węgrzech. Grupa prowadzi trzy rafinerie i dwa zakłady petrochemiczne na Węgrzech, Słowacji i w Chorwacji oraz sieć stacji paliw w 10 krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej. Firma prowadzi wydobycie w 9 krajach, posiada złoża w 14 kolejnych. W wyniku przejęcia stacji Lotosu w Polsce oraz sieci OMV w Słowenii, liczba stacji paliw grupy wzrosła do ok. 2400 (uwzględniając sprzedaż części stacji na Węgrzech i Słowacji na rzecz PKN Orlen).